سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که گناه بر او دست یافت روى پیروزى ندید ، و آن که بدى بر وى چیره گشت مغلوب گردید . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:24 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله تحلیلی بر نقش پارک های شهری در ارتقای کیفیت زندگی شهری با استفاده از الگوی SeekingدرEscaping نمونه موردی :پارک های شهر سبزوار pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تحلیلی بر نقش پارک های شهری در ارتقای کیفیت زندگی شهری با استفاده از الگوی SeekingدرEscaping نمونه موردی :پارک های شهر سبزوار pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تحلیلی بر نقش پارک های شهری در ارتقای کیفیت زندگی شهری با استفاده از الگوی SeekingدرEscaping نمونه موردی :پارک های شهر سبزوار pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تحلیلی بر نقش پارک های شهری در ارتقای کیفیت زندگی شهری با استفاده از الگوی SeekingدرEscaping نمونه موردی :پارک های شهر سبزوار pdf :

مقدمه

کوشش های جهانی برای حفظ محیط طبیعی عمدتا به زیست بوم ها یا اکوسیستم های نسبتا بکـر و دارای تنـوع زیسـتی و حفاظت گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد توجه داشته است؛ لیکن نزدیکی طبیعت به محل کار و زندگی انسان هـا، فضاهای سبز کوچک داخل شهرها و نیز فواید آنها برای مردم در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. فضـاهای سـبز از یک سو موجب بهبود وضعیت زیست محیطی شهرها می شود، و از سوی دیگر شرایط مناسبی را برای گذران اوقات فراغـت شهروندان فراهم می سازد. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیرات روانی – اجتماعی پـارک هـای شـهری در بهبـود کیفیـت زندگی شهروندان از طریق بررسی عوامل جاذبه پارک ها، در پوشش دادن عوامل دافعه ای محل سکونت آنان بـا اسـتفاده از الگوی Seeking-Escaping است. یافته های تحقیق، بیانگر آن است که شهروندان سبزواری بیشتر به منظور دسترسـی به هوای سالم، تفریح خانوادگی، کسب نشاط و دوری از آلودگی ها و تنگی محیط مسکونی، پیاده روی، رفع خستگی، و گریز از یکنواختی زندگی به پارک های شهری روی می آورند.

مبانی نظری تحقیق

برای بررسی موضوع مورد مطالعه لازم دیده شد که مفاهیم جنگل ها و روابط بین آنها را به اختصار مورد بحث قرار گیرد: سازمان جنگل ها و مراتع کشور دارای 4 نوع پارک به شرح زیر می باشد:

-1 پارک جنگلی طبیعی -2 ذخیره گاه یا رزو جنگلی -3 پارکهای جنگلی دست کاشت -4 پارکهای کویری

پارک جنگلی طبیعی:

این پارک چه در منطقه جلگه ای و چه کوهستانی قرار گرفته باشد یا بر اساس دستور مقامات یا بر حسب پیشنهاد یا به عللی مثلا جلوگیری از تخریب یا واگذاری جنگل و امثالهم انتخاب و بـا توجـه بـه اعتبـار در نظـر گرفتـه شـده در ان تسـهیلات تفرجگاهی ایجاد گردیده اند و یا اعتبار ناچیزی اداره و نگهداری می گردند.

پارکهای جنگلی دست کاشت :

این پارک ها که تعداد بسیاری ازآانها که با هدف ایجاد فضای سبز در اطراف شهرستانها مخصوصا تهران پس از ملـی شـدن جنگل ها و مراتع به وجود امده اند از نظر کاری که انجام شده بسیار مهم و با ارزش است.
پارک های جنگلی اثرات زیادی در زندگی بشر دارند و می توانند محلی برای ارامش و دیـدن زیبـائی هـای طبیعـت از نظـر گیاهی و حیوانی باشند. و انسان با پناه بردن به این مکانها ارامشی هر چند برای مدت کوتاه کسب کند.

انتخاب گونه:

برای انتخاب یک گونه در محل کاربرد آن را در اولویت سایر شاخص های تعیین گونه قرار می دهند و سپس به بررسی سایر شاخصها می پردازند. برای تاسیس یک پارک جنگلی دست کاست باید به اقلیم کـل کشـور از لحـاظ سـه منطقـه گرمسـیر. سردسیر .معتدله توجه کرد زیرا هر کدام از این مناطق گونه های خاص خود را دارند و به عبارتی گونه هـای خـاص فقـط در این مناطق رشد می کنند.

کیفیت زندگی

چگونه فضای سبز به ارتقای کیفیت زندگی شهری کمک میکند؟ شهری که جان دارد;

با افزایش جمعیت جهان و رشد محیطهای متمرکز شهری، ابرشهرهایی پدید آمدند که بهدلیل سرعت ساخت و نوع سـاختار، پهنهای فارغ از طبیعت به وجود آوردند. پهنهای که کمکم به دلیل آلودگیهای ناشی از صنایع و تکنولوژی به جهنمـی بـرای ساکنان خود تبدیل شد تا بهخصوص بعد از دوره انقلاب صنعتی، ذهن شهرسازان را به ساخت ابر شـهرهایی پویـا و سـرزنده مشغول کند.

حفظ فضای سبز، بهبود کیفیت زندگی

بالاترین هدف توسعه و مدیریت شهری، بهبود کیفیت زندگی شهروندان است. یکـی از مهـم تـرین عوامـل پایـداری حیـات طبیعی و انسانی در شهر نشینی که نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی افراد نیز دارد، فضای سـبز و پـارک هـای شـهری است که اگر به صورت صحیح برنامه ریزی شوند، در سالمسازی جسم و روح انسان، موثر است.این فضاها به موازات رشـد و متراکم شدن نواحی شهری در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته اند چراکه فضای سبز می تواند به آرامش و جوان سـازی مردم کمک کند.گذشته از مزایای اجتماعی و فیزیولوژیکی، می تواند مزایای اقتصادی را نیز، چه برای مدیران شـهری و چـه برای شهروندان فراهم سازد. به علاوه، ارزش های زیبایی شناختی، تاریخی و تفرجـی پـارک هـای شـهری باعـث افـزایش جذابیت شهر و ارزش گردشگری خواهد شد زیرا انسان در هر شرایطی، روزانه به چند ساعت سکوت و آرامش نیاز دارد.

روش تحقیق

داده های پژوهش طی پرسشگری از بین 100 نفر از شهروندان سبزواری که جزء بازدیدکنندگان از پارک های باغ ملـی،ارم ، سلامت(معروف ترین پارک های شهر سبزوار) بودند، جمع آوری شده اند.

در این پژوهش افراد به صورت کاملاً تصادفی و بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتمـاعی یـا زمینـه تخصـص، از بـین بازدیـد کنندگان پارک ها انتخاب شده اند. پرسشنامه ها در روز های تعطیل و غیرتعطیل در ساعات مختلف روز و در نقـاط مختلـف پارک ها توزیع شدند.نوع پرسش ها ترکیبـی از پرسـش هـای چنـد گزینـه ای و بـاز بـود. پرسشـنامه بـا الهـام از اولگـوی Seeking-Escaping علل مراجعه مردم به پارک ها، احساس تجربی آنان، و عوامل دافعـه محـل زنـدگی شـهروندان را مورد پرسشگری قرار داده و در نهایت با استفاده از روش طیف لیکرت به بررسی و تحلیل دیدگاه هـای افـراد پرداختـه شـده است.

معرفی شهر سبزوار و منطقه مورد مطالعه

موقعیت جغرافیایی:

سبزوار یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی است که در غرب خراسان، در شمال شرق ایران قرار دارد. تاریخ سبزوار با بیهق پیوند خوردهاست. فاصله شهر سبزوار از طریق جاده 44 با مشهد در شرق 220 کیلومتر است. این شهر در گذشـته در مسیر راه ابریشم قرار داشت. شهر سبزوار از تهرانتقریبـاً 670 کیلـومتر فاصـله دارد. بزرگـراه تهـران-مشـهد از مرکـز ایـن شهرستان عبور میکند و موقعیت قرارگیری آن به گونهای است که ارتباط جنوب خراسـان و همچنـین خراسـان شـمالی بـه تهران از طریق این شهر برقرار میگردد. قرار گرفتن بر چهارراه ارتباطی شمال و جنوب و ارتباط با پایتخـت کشـور موقعیـت ممتازی به این شهر بخشیده است.

جمعیت:

جمعیت شهر سبزوار در سال 1390 برابر با 557231 تن بودهاست که جزء یکـی از شـهرهای پـر جمعیـت اسـتان خراسـان رضوی (و نیز خراسان بزرگ) میباشد.
هرم جمعیتی سبزوار در سال 1385 (مردان و زنان)

گردشگاهها و جاذبههای طبیعی

پناهگاه حیات وحش شیر احمد منطقه شکار ممنوع پروند آتشکده آذربرزینمهر چنار 2500 ساله کیذقان

باغ ملی: خیابان اسدآبادی 1/5) هکتار) پارک امام رضا: 5/6 هکتار
پارک لاله (معروف به شهربازی): میدان دکتر شریعتی فلکه نجارآباد:از میادین قدیمی و به نام درشمال شهر سبزوار است. پارک جنگلی شمال شهر (شهدای گمنام): 70 هکتار پارک ارم: خیابان طالقانی 7) هکتار)

 

اشتراک‌گذاری:

 

 

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:24 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق در مورد سکه های ساسانیان pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد سکه های ساسانیان pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد سکه های ساسانیان pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق در مورد سکه های ساسانیان pdf :

سکه های ساسانیان

مشخصات سکه های ساسانی
سکه های ساسانی اسناد و مدارک گرانبهایی از تاریخ ، فرهنگ ، هنر و مذهب ایران به شمار می روند . همان طور که کتیبه ها و نقش برجسته های ساسانی بسیاری از مسائل تاریحی را مجسم می کنند ، سکه ها هنر و فرهنگ ساسانی را دقیقتر و کاملتر جلوه گر می سازند . سکه های ساسانی از جنس طلا، نقره ، برنز و آلیاژی از قلع و سرب هستند .
سکه های طلا ، دینار و نقره را در هم می گفتند . هریک از انواع سکه ها دارای واحدهای بزرگتر و کوچکتر بودند، مثلا سکه های نقره علاوه بر درهم شامل چهاردرهمی ونیم درهمی و درهم که دانگ نامیده می شد ، بوده اند . یکی از خصوصیات سکه های ساسانی تصویر نیم تنه شاه در حالی که به سمت راست می نگرد ،نقش گردیده است .

هرکدام از شاهان دارای تاج مخصوص به خود بود ، اما بعضی از آنان مانند اردشیر ، شاپور و پیروز دارای چند تاج مختلف بوده اند . در بعضی سکه های ساسانی نقش شاه و جانشین او و بعضی از سکه های بهرام دوم تصویر سه گانه شاهنشاه ، بانوی بانوان و جانشین شاه نقش می شد . در نوشته دایره ای شکل اطراف سکه های گرد ، معمولا نام و عنوان رسمی شاه نقر می گردید . در پشت سکه اردشیر نقش آتشدانی دیده می شود و دارای سه پایه است ، اما از زمان شاپور اول شکل آتشدان تغییر یافته و عبارت است از تصویر

ستونی با سر ستون و پای ستون به شکل چند قطعه راست گوشه و زبانه های آتش و در دو سوی آتشدان تصویر شاه و ملکه پادشاه و ولیعهد یا شاه و اهورا مزدا یا یکی از ایزدان مثل مهر و آناهیتا دیده می شود ، اما در اواسط دوره ساسانی به بعد در طرفین آتشدان تصویر دو موبد حک شده است . بندرت در پشت بعضی از سکه های شاپوردوم ، اردشیر دوم ، شاپور سوم ، بهرام چهارم ویزدگرد اول نقش آتشدان منفرد دیده می شود.

از روزگار پادشاهی هرمز دوم بر شعله های آتشدان تصویری از سرایزدان پدیدار می گردد که این نقش کم و بیش تا زمان بلاش ادامه دارد . بر تاج اغلب شاهان ساسانی مظاهر ایزدان مقدس زرتشتی دیده می شود ، مثلا نقش اهورا مزدا برتاج شهریاری بعضی از سکه های اردشیر و شاپور اول ؛ مهر بر تاج شهریاری بهرام اول ، آناهیتا بر تاج شهریاری نرسی و شاپور سوم و ورثرغن بر تاج بهرام دوم ، هرمز دوم ، بهرام چهارم . از دوره شاپور اول به بعد بر پشت سکه ها نام شهری که سکه در آن ضرب شده به صورت اختصار دیده می شود ، در دوره هرمز دوم علایم اختصاری ضرابخانه ها افزایش یافته ، از دوره بهرام چهارم اغلب سکه ها دارای علامت ضرابخانه است و این روش تا انقراض سلسله در سکه ها ادامه می یابد . خطوط

روی سکه ها یکی از انواع خطوط پهلوی ساسانی است که به گفته این مقفع ‹‹ گشته دبیره ›› نامیده می شد . این خط در ابتدا بسیار پیچیده و درهم بود .اما با گذشت زمان تحول یافته ، از زمان خسرو اول به صورت خواناتر و مرتب تری در روی سکه ها دیده می شود . بر روی سکه های اردشیر وشاپور اول القاب آنها بدین صورت ذکر گردیده است . ‹‹ مزدا پرست خدایگان ( نام فرمانروا) شاهنشاه ایران ایزدی نژاد››.

از زمان هرمز اول القاب کاملتر شده است : ‹‹ مزدا پرست خدایگاه (نام فرمانروا) شاهنشاه ایران و غیر ایران ، ایزدی نژاد) به مرور زمان این القاب کوتاهتر شده ، از زمان خسرو اول فقط به ذکر نام فرمانروا بسنده می گردد . بر پشت و روی اغلب سکه های ساسانی شعارهای مذهبی یا کلماتی در بزرگداشت و تحسین پادشاه از قبیل راست به معنای عادل ، افزود و افزون به معنی فراوانی ، پیروز و پیروزان به معنی فاتح دیده می شود .
نقشها : سکه های ساسانی از لحاظ نقوش بسیار متنوع هستندوبا مطالعه دقیق تصاویر سکه ها می توان بدرستی از چهره واقعی شهریاران ساسانی ، وضع لباس و طرز آرایش مو و ریش و وسایل زینتی که به کار می بردند ، اطلاع حاصل نمود . از شهریاران ساسانی که بیش از چهار قرن حکومت داشتند سکه های متنوعی به دست آمده است ، حتی آنانی که دوران کوتاهی سلطنت نموده اند ، مانند هرمز اول(272-273م) ، شیرویه (628م)، پوراندخت ، آزرمیدخت،خسرو سوم . در تصاویر شاهانی که دوران سلطنت آنان دراز بوده است تغییراتی که در اثر گذشت زمان در چهره وقیافه ؛ حتی آرایش ریش و موی آنان پدیدار شده بخوبی مشاهده می شود .
با توجه به نقش سکه های خسرو اول انوشیروان(531-579م) می توان به وضوح تغییراتی را که با گذشت سالها در قیافه و چهره وی روی داده است تمیز داد . خمیدگی زیاد بینی ، آثار کهولت در چهره و سایر تغییرات در سکه هایی که در سنوات مختلف ضرب شده دیده می شود. همچنین بر سکه های متنوع شاپور دوم( 309-379 م) و قباد اول که سالیان دراز بر ایران سلطنت نموده اند آثار جوانی یا کهولت پدیدار است .نقش و تصویر روی سکه های شاپور دوم شاهد معتبری بر ابهت و زیبایی او است که در آثار مورخان رومی وصف شده است و گفته آنان را تایید می نماید . سکه هایی از ملکه پوراندخت موجود است که تصویر زیبای او را گیسوانی بلند و حلقه وار ، مزین به گلهایی از گوهرهای باشکوه نشان می دهد . شاهان ساسانی به آرامیش مو و ریش خود توجه بسیاری داشتندو هریک به سلیقه خاص مو و ریش را آرایش می دادند . از نقوش سکه ها می توان با طرز آرایش مخصوص هریک از انان آشنایی پیدا کرد . در گردن تمام شاهان گردنبندهایی با مروارید های درشت وسایر گوهر ها و بر گوش آنها گوشواره دیده می شود. تحقیق و مطالعه نقوش روی سکه های ساسانی معرف ارزش والای هنر ساسانی است . سکه نقش مهمی در تاریخ هنر داشته ، نقوش ظریف و طرحهای بدیع به دست صنعتگران وهنرمندان چیره دست آن روزگار ساخته و پرداخته شده اند.
نمادهای مذهبی : ساسانیان از خاندان روحانی بوده؛ اردشیر بنیانگذاری سلسله ، نگهبان و پریستار معبد آناهیتا درشهر استخر بود که یکی از جایگاههای مقدس آن زمان به شمار می آمد . ساسانیان از آغاز فرمانروایی ماهیتی مذهبی برای حکومت خود قایل شدند . آنها بر خلاف اشکانیان که پیرو حکومت ملوک الطوایفی بودند ، وحدت ایران را تامین و دولتی تشکیل دادند که قدرت کشور را درخود تمرکز داده ، با اقتدار بسیار بر همه مناطق کشور نظارت داشتند. اردشیر پس از درهم کوبیدن دشمنان و وحدت و استقرار کشور ، دین و دولت را با هم در آمیخت و حکومت مرکزی ونیرومندی ایجاد نمود. فردوسی وصیت اردشیر به شاپور را در مورد اداره مملکت چنین بیان می کند :
چو بر دین کند شهریار آفرین برادر شود شهریاری و دین
دو دیباست یک در دگر بافته برآورده پیش خرد تافته
و در کتاب اندرزنامه (عهد اردشیر) که به اردشیر منسوب است و به احتمال زیاد در اواخر دوران ساسانیان نگارش یافته چنین می گوید : ‹‹شهریاری ازدین پایه و دین از شهریاری نیرو گیرد››بدین ترتیب ایجاد حکومت مرکزی و آیین رسمی ، تغییرات بزرگی در اوضاع اجتماعی ، فرهنگی وهنری این دوره ایجاد کرد ، به طوری که بدون در نظر گرفتن بافت و ساختار حکومت در این عصر ، درک و شناخت مفاهیم هنری بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد . در هنر ساسانی اندیشه مذهبی به نحو دقیقی مجسم شده به طوری که بررسی و پژوهش هنر این دوره در نهایت به تصویر شناسی مذهبی می انجامد . آثار هنری ایران در دورانهای پیشتر هیچ گاه با چنین اطمینانی وحدت واتخاذ دین و دولت را بیان نکرده است .

هنر ساسانی نمودار احترام و تعلق ساسانیان به آیین مزدیسنا و زرتشت است.برای مثال در پشت سکه های سراسر این دوران نقش آتشکده به چشم می خورد. بر روی سکه های ساسانی و نقش برجسته ها و مهر ها و ظروف این دوران تصویر رسمی شاهان با نشانه های ویژه شهریاری ، تاج و زیورهای خاص( نوارها ، گوشواره و گردنبند) به چشم می خورد ؛این نشانه ها و مهمتر از همه تاج شهریاری جنبه سمبولیکی پیچیده ای دارند که با آیین زرتشت پیوند ناگسستنی خود را نشان می دهند . مظاهر ایزدان که مخصوصا بر تاج شاهان ساسانی تصویر شده با نقش فرمانروا آمیختگی زیبایی به وجود آورده است . نقش هلال ماه ، مظهر آناهیتا و پرتور خورشید سمبل مهر در این تصاویر به چشم می خورد . ابوریحان

بیرونی در کتاب آثارالباقیه می گوید:‹‹;شاهان ساسانی تاج بر سر می گذاشتند که بر آن نقش گردونه خورشید بود;›› بدین روال به هنگام حکومت ساسانیان مظاهر ایزدانی چون ورثرغن ، مهر ، آناهیتا و تشتری به طور آگاهانه و منضبط در هنر ساسانی تجلی می کند و فقط با درک وشناخت این سمبلهاست که درک مفاهیم هنری ومذهبی امکان پذیر می گردد .
تاج: افسر یا تاج کلاهی مزین است که شاهان بر روی سر می گذاشتند . افسر ، یعنی روی سر ، بر سر ، به سر .

انواع آتشدان و نگهبانان آتش در سکه های ساسانی

ادامه تصویر 1

زبهر تو دولت ، نه تو بهر دولت زبهر سر افسر نه سر بهر افسر(عنصری)
تصاویر مهرها ، جامها ، نقش برجسته ها و سکه های ساسانی نشان می دهد که شاهان ساسانی هریک تاج مخصوص داشته اند و تاج در حقیقت سمبل پیوند فرمانروا با نیروهای آسمانی بوده ، علایم و تزئینات آن نیزاین مطلب را تایید می کند . چنانکه بالهای برافراشته بر فراز افسر شهریاران نماد ورثرغن ، اشعه و پرتوها نماد مهر ، هلال ماه مظهر آناهیتا بوده است . سنت ساختن تاجهای اختصاصی شاهان بسیار مهم و استوار بود ؛ زیرا افسرفرمانروایی نماد فر ایزدی به شمار می رفت و فقط در اثر رویدادهایی ، مانند فتوحات بسیار مهم یا شکستهای ناگوار ، پادشاه ممکن بود تاج جدیدی اختیار کند . در میان شاهان ساسانی اردشیر موسس سلسله و شاپور اول و شاپور دوم و فیروز به دلایل مذکور ، دارای تاجهای متنوعی بودند . نکته جالب توجه دیگر در مورد تاجهای شاهان ساسانی این است که تاجهای آنها از قانون بازنمایی از روبه رو پیروی می کند ، در حالی که تصاویر روی سکه ها از نیم رخ تصویر شده اند .

خط سکه ها : زبان ایرانیان در دوره ساسانیان زبان پارسی یا پهلوی ساسانی و خط در این زمان ماخوذ از خط آرامی بوده است . این ندیم در کتاب الفهرست از قول ابن مقنع دانشمند بزرگ ایرانی می نویسد که ایرانیان برای نویسندگی در رشته های گوناگون هفت خط داشتند که متاسفانه بیش از سه نوع از آن خطها باقی نمانده است .
1) دین دبیره که برای نوشتن اوستا به کار می رفته و می رود
2) آم دبیره یا هام دبیره که خط عمومی کتابها و نامه ها بوده است و
3) گشته دبیره که برای نوشتن روی سکه ها ، سنگنوشته ها ، مهر ها و قباله ها; به کار می رفته است . الفبای گشته دبیره به ترتیب زیر بوده است :

در طول زمان در دوران ساسانی ، تغییراتی در شکل و نگارش حروف الفبا بر روی سکه ها ایجاد شده است . برای مثال حرف (ب ) به شکل (ی ) و حرف (ک ) به شکل(د) در اواخر ساسانی نوشته می شد که قرائت یکسان آنها برای محققان ایجاد اشکالات و اشتباهی مخصوصا در خواندن شهرهایی که سکه در آن ضرب شده و نامشان در پشت سکه نقر گردیده است می نماید . بنابراین برای خواندن صحیح نوشته سکه ها باید این تغییرات را که در طول بیش از چهار قرن ایجاد شده مورد توجه و دقت قرار داد . اززمان اردشیر اول (224-241م) تا بهرام چهارم (388-399م) در این خط تغییرات بسیاری ایجاد نشده اما از آن به بعد هرچه به اواخر این دوران نزدیکتر می شویم تغییرات محسوستر
می گردد .

تصویر 2 تاج فرمانروایان ساسانی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:24 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به کرهجنوبی براساس شبیهسازی الگوی صادرات ایران به مجموعه کشورهای طرف تجاری با استفاده از تقریب مدل “ TradeSim” pdf دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به کرهجنوبی براساس شبیهسازی الگوی صادرات ایران به مجموعه کشورهای طرف تجاری با استفاده از تقریب مدل “ TradeSim” pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به کرهجنوبی براساس شبیهسازی الگوی صادرات ایران به مجموعه کشورهای طرف تجاری با استفاده از تقریب مدل “ TradeSim” pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به کرهجنوبی براساس شبیهسازی الگوی صادرات ایران به مجموعه کشورهای طرف تجاری با استفاده از تقریب مدل “ TradeSim” pdf :

کشور کرهجنوبی(جمهوری کره) ازجمله طرفهای تجاری عمده ایران میباشد که,

بویژه پس از رشد سریع اقتصادی این کشور و پیشرفت قابل ملاحظه صنایع آن، شاهد افزایش سهم این کشور از تجارت خارجی ایران در سالهای اخیر هستیم، بطوریکه سهم کره از کل صادرات غیرنفتی ایران در سال 1379 معادل 95/1 درصد و از کل واردات کشور بالغ بر 14/5 درصد بوده است. بدین ترتیب رتبه این کشور در میان طرفهای تجاری عمده ایران به سطح شانزدهم دربین مقاصد صادراتی، و رتبه پنجم بین مبادی وارداتی ارتقاء یافته است.

مطمئناً ارتباط تجاری گسترده بین دو کشور ایران و کره جنوبی منافع فراوانی برای دو طرف میتواند داشته باشد. که از جمله می توان به موارد مهم زیر بطور اجمالی اشاره کرد:

1 کشور ایران باتوجه به برخورداری از منابع قابل ملاحظه انرژی میتواند در براورده کردن نیازهای وارداتی کره سهم به سزایی داشته باشد.

2 کشور ایران باتوجه به دسترسی گسترده به بازارهای منطقه، بدلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود, امکان توسعه روابط تجاری کره جنوبی با کشورهای منطقه را بصورت چند جانبه دارا میباشد.

3 کشور ایران باتوجه به جمعیت 65 میلیونی خود بازار مناسبی برای تولیدات صنعتی نسبتاً ارزان قیمت کرهجنوبی به حساب می آید.

4 باتوجه به جایگاه استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه، این کشور از اهمیت فوقالعاده برای شرکتهای کرهای برخوردار است. چرا که امکان دسترسی این شرکتها به بازارهای منطقه(خاورمیانه, آسیای میانه، قفقاز و ; ) را آسانتر نموده و امکان بهرهمندی از توسعه اقتصادی و پتانسیلهای تجاری رو به رشد کشورهای منطقه را در آینده گسترش میبخشد.

5 باتوجه به عضویت کرهجنوبی در APEC, ASEAN+2 و OECD ، توسعه روابط اقتصادی ـتجاری با کشور کره امکان توسعه روابط تجاری ایران با سایر اعضای این بلوکهای تجاری اقتصادی را نیز ممکن میسازد. این امر میتواند علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، بعنوان کانالی برای توسعه روابط چند جانبه اقتصادی تجاری مورد بهرهبرداری قرار گیرد.

براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به; 53

6 مطمئناً دو کشور ایران و کره اهداف مشترک فراوانی در زمینه تجارت, سرمایهگذاری,

همکاری های صنعتی و غیره دارند که آگاهی از آنها نیاز به مطالعات گستردهای دارد.

7 از منظر ایران، بازار کره, علیرغم کوچک بودن نسبی آن, نبایستی مورد بیتوجهی قرار گیرد, چرا که اولاً، این بازار بیش از 45 میلیوننفر مصرفکننده دارد, ثانیاً انباشت قابل ملاحظه فناوری و سرمایه این کشور، زمینههای فراوانی را برای توسعه صنایع کلیدی ایران نظیر حمل ونقل, ارتباطات, انرژی, ماشینآلات, استخراج منابع طبیعی و سایر صنایع کارخانهای صادراتگرا مهیا ساخته و توسعه روابط دوجانبه صنعتی, تجاری و تکنولوژیک کمک گستردهای به صنایع ایرانی خواهد کرد.

8 کشور کره باتوجه به روابط تجاری گسترده با سابقه و رو به توسعه آن با ایران, این امکان را دارد که دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازار آسیای شرقی و جنوبی را توسعه بخشیده و زمینههای تنوع بخشیدن به طرفهای تجاری و کالاهای صادراتی ایران را فراهم سازد.

9 دو کشور ایران و کرهجنوبی این امکان را دارند که با توسعه همکاری های صنعتی تجاری در زمینه صنایع آهن و فولاد, خودروسازی, ساختمانسازی، صنایع پتروشیمی, پوشاک و نساجی, توان رقابتپذیری مشترک خود را ارتقاء بخشیده و با توسعه سرمایهگذاریهای مشترک در این زمینهها، سهم مشترک خود از تولید و صادرات جهانی را افزایش دهند.

براین اساس در این مقاله سعی کردهایم, با استفاده از یک روش جدید و نسبتاً مفید به براورد پتانسیل های صادراتی ایران به کرهجنوبی در گروههای کالایی مختلف بپردازیم. لذا با توجه به ضرورتی که برای مطالعه پتانسیلهای تجاری ایران با طرف های تجاری عمده آن ذکر گردید، هدف از این تحقیق براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به کره براساس ساختار اقتصادی و نیازمندی های وارداتی آن می باشد.

برای این منظور پس از معرفی متدولوژی تحقیق, ابتدا جایگاه کره جنوبی در بین شرکای تجاری عمده ایران, در کل صادرات غیرنفتی و هر کدام از گروههای ده گانه کالایی را، براساس کدهای یک رقمی SITC، مورد بررسی قرار داده، و سپس ضمن براورد پتانسیل صادراتی ایران به کشور کره در هر گروه و مقایسه آن با وضعیت موجود صادرات ایران به کره, زمینههای ممکن برای توسعه روابط تجاری دوجانبه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم.

45 پژوهشنامه بازرگانی

1. مبانی نظری و متدولوژی تحقیق

تاکنون روشهای متعددی برای براورد پتانسیل تجاری، بویژه درمواردی که کشورهای مورد نظر در ابتدا هیچگونه روابط تجاری متناسبی با طرف های تجاری خود نداشته و یا سطح روابط تجاری آنها نازل بوده است، معرفی شده است. برخی از روشهای مرسوم برای براورد پتانسیل تجاری دوجانبه عبارتند از2 روش ساختار تجاری(بافت یا ترکیب اقلام کالاهای وارداتی و صادراتی)، روش براورد ساده پتانسیل تجاری، روش ویکس و سوباست3,

شاخص گروبل لوید4، معیار تشابه صادرات واردات5، فرضیه لیندر6، معیار مزیت نسبی آشکار شده7، معیار کسینوس, روش انتقال سهم8، معیار تشابه فینگر کرینین9. روش دیگر در براورد پتانسیل تجاری, استفاده از مدلهای جاذبه10 میباشد، که ساختار آنها به نحو مناسبی در مطالعات کلاسن11(1972) و کلاسن و وانویکرن12(1969) ارائه شده است.

این مدلها بهعنوان یک ابزار مناسب بطور گسترده در تجارت بینالملل برای توضیح جریان های تجاری دوجانبه بکار میروند. در اقتصاد بینالملل، این مدلها امکان براورد پتانسیل تجاری دوجانبه در یک مقطع زمانی خاص و به طور همزمان از دیدگاه کشور صادرکننده و وارد کننده را فراهم می آورد. در واقع، براورد پتانسیل تجاری بین دو کشور در یک مدل خاص جاذبه با استفاده از عواملی که میتوانند تعیینکننده آن باشند, صورت میگیرد. این عوامل,
ویژگیهای اقتصادی دو کشور و موانع و مشوق هایی هستند که برای تجارت بین دو کشور وجود دارند. در واقع, درچارچوب این مدل میتوان موانع و تشویق های موجود را بصورت متغیر کمی و یا متغیر کیفی که در بازارهای خاص و قابل قبول کمی شدهاند, وارد مدل کرده

2. صباغ کرمانی و حسینی(1380)، 108109

3 John Weeks, Subast Turan 4. Gruble – Lloyde 5. Export & Import Similarity (EIS) 6. Linder Hypothesis

7 Revealed Comparative Advantage (RCA ) 8. The Shift-Share Method 9. Finger and Kreinin 10. Gravity Model 11. Klassen

12 Klassen and Van Wickeren

براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به; 55

و تاثیر آن را بر تجارت دو جانبه بررسی نمود13 در مجموع میتوان گفت که مدل جاذبه یک ابزار سنتی است که اخیراً با توجه به گستره اطلاعات قابل حصول، بسط یافته است.

به اعتقاد هوملز14(1998)، عامل تعیین کننده اصلی در تجارت دو جانبه هزینههای تجارت میباشد که ازطریق ترکیب تعرفهها و موانع غیرتعرفهای و فاصله بین دو کشور(یا منطقه) قابل تعریف است. از آنجا که موانع تعرفهای قیمت های بخشی و در نتیجه الگوی تولید و مصرف را تحت تاثیر قرار می دهند, لذا بکار بردن متغیرهای کلان وابسته به GDP

در معادلات براورد واردات یک کشور موجب تورش در تخمینها میگردد. لذا در مدلهای جاذبه نیز در کنار متغیرهای کلان اقتصادی نظیر GDP بیانگر اندازه اقتصادی دو کشور و GDP سرانه بیانگر درآمد یا توان خرید مصرفکنندگان آن کشور بایستی از متغیرهای مرتبط با هزینههای تجاری, نظیر تعرفهها, فاصله بین دو کشور, ترتیبات تجاری دوجانبه و حتی عوامل اجتماعی نظیر زبان و مذهب مشترک بهره گرفت15. بطور کلی ویژگیهای مدلهای جاذبه را میتوان در موارد عمده زیر خلاصه کرد(:(ITC,2000,1-6

z اولاً, معادله جاذبه یک معادله دوجانبه16(دو طرفه) است, به عبارت دیگر، یک مدل جاذبه یک متغیر مربوط به تجارت(معمولاً صادرات) را بوسیله ترکیبی از متغیرهای کلان اقتصادی دو کشور(نظیر اندازه، نرخ ارز, قیمتها و ;. ) توضیح میدهد.

13. طیبی و آذربایجانی(1380)، 7172

14 Hummels (1998)

15. در طراحی ساختار مدل و چینش متغیرها، از متدلوژی ارائه شده توسط مرکز تجارت بینالملل

(ITC) و مدلهای جاذبه استفاد شده است که درآنها نیز ضمن اشاره به کل موانع تجاری (تعرفهای و غیرتعرفهای) از شاخص متوسط تعرفههای مورد عمل به عنوان یک متغیر جایگزین در مدلها استفاده شده است. چرا که هر چند در مورد تک تک کشورها بررسی موانع غیرتعرفهای مقدور میباشد، ولی کمی کردن آن با معیاری یکسان برای تمام کشورها عملاً ناممکن است. از سوی دیگر سمت و سوی موانع تعرفهای و غیرتعرفهای در غالب موارد مثل هم است به طوریکه غالب کشورهائی که از تجارت بستهتری برخوردار هستند عملاً موانع تعرفهای و غیر تعرفهای در آنها در سطح بالایی قرار دارد و در مورد اقتصادهای باز عکس این حالت صادق بوده و موانع تعرفهای و غیرتعرفهای در حداقل هستند.
16 Bilateral

65 پژوهشنامه بازرگانی

ثانیاً، یک مدل جاذبه میتواند برمبنای براورد مقدار یـا بـراورد طبیعـت و ماهیـت جریـان تجاری بین دو کشور بکار گرفته شـود. منظـور از حالـت دوم، اسـتفاده از یـک شـاخص تجارت درون صنعتی17 بعنوان متغیر وابسته میباشد.

ثالثاً، پشتوانه تئوریک قوی این مدلها اجازه میدهد تا بتوان با استفاده از انعطافپـذیری ساختار مدلها, در مواقع بروز مشکلات مربوط به محدودیت یا ضعف آمـاری بـویژه در مورد کشورهای درحال توسعه، شکل ظاهری مدلها را بصورت متناسبی تغییر داد.

رابعاً، نبایستی فراموش کرد که فرق زیادی بین یک مدل قابل تخمین، بوسـیله اطلاعـات و آمار موجود و یک مدل ایدهآل، که بتواند کاملاً بر دادهها بـرازش شـود, وجـود دارد.

لذا در موارد زیادی ممکن است میزان تصریح مدلهای براوردی درحد بالایی نباشد. و بالاخره اینکه، باتوجه به نوع متغیرهای مورد استفاده، مدلهـای اقتصـاد سـنجی از نـوع مدل های جاذبه ترجیحـاً بـرای بـراورد دادههـای کـلان(کـل صـادرات و ;) مناسـبتـر

میباشند.

اخیراً، مرکز تجارت بینالملل((ITC در تکمیل مدلهای جاذبه و انطباق آن با ماهیت جریان های تجاری به یک نوآوری در این مدلها دست یافته است. مدل شبیهسازی پتانسیل تجاری دوجانبه((TradeSim 18 در واقع یک مدل اقتصاد سنجی از نوع مدلهای جاذبه است که هدف اصلی آن براورد پتانسیل تجاری دو جانبه بین یک کشور درحال توسعه و یا اقتصادهای درحال گذار19، با هرکدام از طرفهای تجاری آن میباشد(.(ITC,2000,3-12

هرچند مدل های جاذبه مختلفی برای بررسی تجارت دو جانبه مورد استفاده سازمانهای مختلف ملی و منطقهای قرار گرفته است، ولی باتوجه به اینکه مدلهای قبلی منظور ITC را در زمینه براورد پتانسیل تجاری دوجانبه کشورها و مناطق مختلف و نیز سنجش پویایی در مزیتهای نسبی آنها, تامین نمیکرد، لذا کارشناسان بخش تحلیل بازار ITC از طریق فراهم آوردن پشتوانه تئوریک نسبتاً قوی برای این منظور، مدل TradeSim یا مدل شبیهسازی پتانسیل تجاری دوجانبه را طراحی و بکار گرفتهاند. این مدل بویژه باتوجه به

17 Intra – Industry trade 18. The ITC-MAS Simulation Model of Bilateral Trade Potentials 19. Economies in transition

براورد پتانسیلهای صادراتی ایران به; 57

تمایزی که بین بخشهای اصلی صنعتی و گروههای عمده کالاهای تجاری قائل میشود, از قابلیت کاربرد بالاتری در مورد کشورهای درحال توسعه برخوردار میباشد. چنانکه اشاره شد, مدل TradeSim امکان براورد پتانسیل تجاری در هر دو سطح کلان20 و بخشی21 را مهیا میسازد. در مجموع کاربردهای این مدل با استفاده از روش شبیهسازی تجاری عبارتند از:

1 براورد پتانسیل تجاری دوجانبه 2 براورد سطح همگرایی منطقهای و تعیین مناطق(تجاری ) طبیعی22

3 سنجش پویایی مزیتهای نسبی 4 تشخیص کارایی بلوکها و موافقتنامههای تجاری درحالت مطالعات

منطقه ای (خلق تجارت در مقابل انحراف تجاری)

هر چند این مدل مبتنی بر دادههای کلان و سـایر دادههـای کشـوری(نظیـر GDP, GDP

سرانه, وجود موافقتنامههای تجاری بین کشورها, فاصله جغرافیایی, موانع تعرفـهای, عوامـل طبیعی و ; ) میباشد، ولی اصل کاربرد آن تعیین پتانسیل های تجاری در زمینه های مختلـف تجاری(بخش ها) می باشد، چراکه صـرف بـراورد پتانسـیل تجـاری کـلان بـدون اشـاره بـه بخشهایی که امکان توسعه روابط تجاری دوجانبه وجود دارد عملاٌ کـاربرد سیاسـتگذاری نخواهد داشت. از این رو با توجه به اینکه هدف اصلی مقاله حاضر در واقع تعیین بخشهـا، و حتی تا جای ممکن تعیین اقلام صادراتی مشخص، برای توسعه صادرات ایران به کرهجنـوبی می باشد، لذا رویکرد براورد بخشی با اشاره به بعضی از مهم ترین اقـلام صـادراتی ذیـل آن بخش مورد توجه قرار گرفته است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:24 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود بررسی اسید های چرب ضروری در نوزادان و مادران باردار pdf دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی اسید های چرب ضروری در نوزادان و مادران باردار pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

چربی ها به سه دسته تقسیم میشود:
الف-اشباع: زنجیره ای از اتم های کربن که از طریق پیوند ساده به هم متصل شده اند این چربی ها باید در رژیم کاهش یابد مثل کره، دنبه، چربی گوشت قرمز، نارگیل، روغن هسته خرما و شیر.
ب-غیراشباع یگانه: زنجیره ای از اتم های کربن که با یک باند دوگانه تشکیل یافته دمای ذوب پائین تری نسبت به چربی های اشباع دارند معمولاً مایع اند بهترین مثال روغن زیتون، بادام، فندق و بادام زمینی.
ج-غیراشباع چندگانه: در زنجیره خود بیش از یک پیوند دوگانه دارند مثل روغن.
مصرف امگا 3 و امگا 6 هر دو برای بدن ضروی است. اما یافته های پژوهشگران حاکی از آنست که نسبت این دو اسید چرب در رژیم غذایی ما از تعادل خارج است. نسبت ایده آل امگا 6 به امگا 3 در رژیم غذایی میبایست 1:1 و حداکثر 4:1 باشد. اما متاسفانه این نسبت در افراد جامعه به 11:1 تا 30:1 میباشد. یعنی مصرف امگا 6 در اغلب افراد 30 برابر امگا 3 میباشد.
مصرف هر کدام از این دو اسید چرب به تنهایی نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات عدیده ای را نیز در بدن پدید می آورد. لزوم مصرف متعادل این دو اسید چرب ضروری به این خاطر است که این دو اسید چرب با یکدیگر بر سر آنزیمها رقابت میکنند. یعنی هرگاه اسید چرب امگا 6 بیش از امگا 3 مصرف گردد، فقط اسید چرب امگا 6 متابولیزه شده و بدن قادر نمیباشد از اسید چرب امگا 3 استفاده کند. دلیل دوم این امر خواص متفاوت این دو اسید چرب است که به آن اشاره خواهیم کرد. بنابراین از آنجایی که ما در رژیم غذایی از اسید چرب امگا 3 خود را افزایش دهیم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 3:24 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله آموزش فلسفه به کودکان pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله آموزش فلسفه به کودکان pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله آموزش فلسفه به کودکان pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله آموزش فلسفه به کودکان pdf :

فلسفه برای کودکان گرایش نوپایی است که در دهه هفتم سده بیستم میلادی ظهور کرد و در سی و پنج سال اخیر مورد اقبال عام قرار گرفت و بسط و توسعه فراوان یافت. رایجترین روی آورد در فلسفه برای کودکان، رهیافت لیپمن است. تربیت انسان‌های صاحب اندیشه باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.( لیپمن , 1382 ) . جهتگیری عمده فلسفه برای کودکان در روی آورد رایج آن (یعنی رهیافت لیپمن و پیروانش)، افزایش مهارت تفکر منطقی است. اندرسون (1977) و هارتر‌ (1980) بر نقش اساسی جستجوی معنا در شناخت تاکید می‌ورزند و معتقدند دانش‌آموزان باید به طور فعال تلاش کنند، اطلاعات جدید را با دانسته‌های قبلی خود وحدت بخشد و آن‌‌چه را مهم و با ارزش است استنباط و انتخاب کنند و به طور راهبردی درباره یادگیری خود بیندیشند. فلسفه، مطالعه تفکر از طریق تحلیل، استدلال و به کارگیری منطق را مورد تاکید قرار داده است. از دیرباز تاکنون در خصوص این‌که فلسفه چیست؟ پاسخ‌های مختلفی ارائه شده است که با جمع‌بندی این پاسخ‌ها می‌توان آن‌ها را در دو دسته جای داد. دسته‌ای فلسفه را مجموعه‌ای از آراء و عقاید فیلسوفان درباره موضوعات فلسفی می‌دانند و دسته دوم فلسفه را عبارت از عمل فلسفی در نظر می‌گیرند و فیلسوف را کسی می‌دانند که به طور فلسفی اندیشه می‌کند. سقراط به عنوان آغازگر فلسفه به معنای حقیقی، فلسفه را برابر فلسفیدن می‌دانست. هدف اصلی برنامه لیپمن، تبدیل دانش آموزان به کاوشگرانی ماهر و جوان است. مراد از کاوشگر بودن، جستجوگر فعال و پرسشگر مُصّر بودن، هوشیاری دایمی برای مشاهده ارتباطات و اختلافات، آمادگی همیشگی برای مقایسه، مقابله و تحلیل فرضیه‌ها، تجربه مشاهده، سنجش و امتحان است (لیپمن، 1993، ص682). بنابراین در برنامه لیپمن، کلاس درس به یک جامعه پژوهشگر، بمنظور کاوش مشترک تبدیل می‌شود و کودکان با کار گروهی مهارت تفکر منطقی خود را افزایش می‌دهند. توجه به انگیزه لیپمن در ایجاد فلسفه برای کودکان، تصور وی را از آن نشان می‌دهد. لیپمن بعنوان استاد فلسفه با مشکل فقدان یا نقصان قدرت استدلال، قضاوت و داوری نزد دانشجویان خود روبرو شد و از 1960 تا 1970م مطالعات فراوانی را در تحلیل این مشکل و رفع آن سامان داد. از نظر وی عامل و ریشه عمده این وضعیت را در دوره کودکی و سنین 11 تا 12 سالگی باید جست.در برنامه لیپمن، کودکان بطریق آموزش در عمل ، یاد می‌گیرند که در مقام داوری و قضاوت به ملاک سنجش نیاز دارند و رد و اثبات نظریه‌یی بدون دلیل، اخلاقی و مقبول نیست. بنابراین در رهیافت وی، تلاش فلسفه برای کودکان، معطوف به تربیت کودکان بصورت محققانی است که از توانایی اندیشه ورزی روشمند و اخلاق پژوهش گروهی برخوردارند (امی و قراملکی، 1384). فلسفه برای کودکان در رهیافت لیپمن، برنامه‌ای برای آموزش تفکر نقادانه و خلاق در درک ماهیت موضوعات فلسفی میان کودکان با تاکید بر سه محور خود اصلاحگری، داشتن حساسیت معقول نسبت به زمینه و داوری بر پایه اعتماد بر ملاکهاست.
و این در حالی است که در کشور ما سخن از آموزش فلسفه به کودکان هنوز امری بدیع و تازه می نماید . لذا به نظر می رسد که برای انجام هر چند آزمایشی این طرح در جامعه ما راه نسبتا درازی در پیش داریم .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ