سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با درد خود بساز چندانکه با تو بسازد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:4 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله مجاهدین خلق pdf دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مجاهدین خلق pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مجاهدین خلق pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مجاهدین خلق pdf :

مجاهدین خلق

مقدمه :
سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1344 توسط چندین تن از روشنفکران جوان مسلمان که برخی از آنها در دهه سی و چهل خورشیدی در نهضت مقاومت ملی و نهضت آزادی تجربه سیاسی اندوخته بودند، با هدف سرنگونی حکومت پهلوی با توسل به «مبارزه مسلحانه» و برقراری حکومت اسلامی پایه‌ریزی شد . پس از پیروزی انقلاب، این گروه به خاطر اختلافات ایدئولوژیک با حکومت روح‌الله خمینی به مخالفت برخاست و به اقدام مسلحانه علیه حکومت جمهوری اسلامی پرداخت.

بنیان گذار این سازمان (محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و اصغر بدیع‌زادگان) نخستین تجربیات سیاسی خود را در بستر نهضت آزادی، در دوران دانشجویی در دانشگاه تهران (1343-1339) به دست آوردند. آنان در سال 1344 با تشکیل گروهی به نام سازمان مجاهدین خلق به مبارزه مسلحانه روی آوردند. اطلاعات پایه‌گذران سازمان از مسائل اسلامی بسیار سطحی بود. ایدئولوژی تشکیلات، جزوه‌های آموزشی و مشئ مبارزاتی آنان رونوشتی از سازمان‌های چپ‌گرای حرفه‌ای به شمار می‌آمد. کتابها جزوه‌های آموزشی و مشی عملی اعضای سازمان آمیزه‌ای از نگرش‌ها و سرانجام گستردگی التقاطی در اندیشه و اختلاف‌های شدید عقیدتی موجب شد تا بسیاری از کادرهای و اعضای اصلی سازمان به طور رسمی راه ارتداد پیش گیرند. آنان در یک تصفیه خونین عناصری را که بر وجهه دینی سازمان تکیه می‌کردند از سر راه برداشته با انتشار اعلامیه تغییر مواضع ایدئولوژیک آشکارا به مارکسیسم گرویدند و سازمان گروه کمونیستی پیکار را ایجاد کردند. گروهی دیگر نیز به سرپرستی لطف‌ا… میثمی تحت عنوان گروه صلواتیون و اعتراضیون گرد آمدند.
تعدادی از اعضای سازمان، پس از دستگیری با اظهار ندامت از مهلکه اعدم گریختند و هنگامیکه در سالهای 56 و 57 از زندان آزاد شدند. به بازسازی تشکیلات خود پرداختند آنها به زودی در مقابل انقلاب و مردم قرار گرفتند و با بیگانگان مانند عراق در جریان جنگ تحمیلی نیز همراه شدند.
علت اصلی نپذیرفته شدند از سوی مردم عادی نبود اسلام در ارکان این سازمان بود و به مرور گرایش به مارکسیستی آنان بیشتر شد تا در تیرماه سال 1354 سران دستگیر شده علناً مارکسیستی خود را اعلام کرده بودند.

آغاز به کار سازمان
بنیان‌گذاران این سازمان محمد حنیف نژاد، سعید محسن و علی‌اصغر بدیع‌زادگان از فعالان مسلمان جبهه ملی دوم ایران بودند که پس از تشکیل نهضت آزادی از فعالان یا هواداران آن سازمان شدند. پس از دستگیری، محاکمه و محکومیت رهبران نهضت مانند مهدی بازرگان و یدالله سحابی. تحت تاثیر برخوردهای خشن حکومت شاه با مخالفان و سرکوب قیام 15 خرداد و شکست مبارزات مسالمت آمیز، پاسخ‏ها و رویکردهای سیاسی نهضت آزادی در نگاه این جوانان، پاسخ‌های معقول و راه‏گشا به حساب نمی‌آمد و آنان در جریان تدوین استراتژی به مبازره قهرآمیز و تفسیری رادیکال از اسلام رسیده و به تدریج با بهره‌گیری از تئوریهای انقلابیون آمریکای لاتین شیوه «جنگ چریکی شهری» و کار مخفی سازمانی و مسلح شدن را در تاکتیک پذیرفتند.
در شهریور سال 1350 و در آستانه برگزاری جشن‌های 2500 سال شاهنشاهی 13 نفر از سران سازمان دستگیر و پس از شکنجه 12 نفر از آنان اعدام شدند. تنها فردی که از مجازات اعدام نجات یافت مسعود رجوی بود[1] که بعدها رهبری سازمان را در اختیار گرفت. در آذر ماه همان سال رضا رضایی از کادرهای سازمان توانست از زندان فرار کند و تا کشته شدنش در 25 خرداد 1352 نقش مهمی در رهبری و سازماندهی مجدد و عملیات نظامی مجاهدین ایفا کرد. بدین ترتیب بقایای سازمان به فعالیت خود ادامه دادند و سازمان با چند عمل مسلحانه در جامعه شناخته شد.
در دهه 1350 با مقابله شدید ساواک با نیروهای سیاسی مسلح، سازمان مجاهدین نیز در شرایط دشواری به فعالیت مخفی خود ادامه می‌داد و از حمایت بعضی از روشنفکران مذهبی مسلمان و روحانیون شیعه برخوردار بود.[2] در این دوره مقامات امنیتی نظام شاه از سازمان مجاهدین به عنوان «مارکسیست‌های اسلامی» نام می‌بردند. [3]
ضربه درونی سال 1354 و انشعاب
در سال 1354 در شرایطی که بیشتر رهبران سازمان در زندان بسر میبردند، تقی شهرام یکی از اعضای بلندپایه مجاهدین از زندان ساری گریخت و به سازماندهی نیروهای پراکنده مجاهدین اقدام کرد. وی بهمراه چند تن دیگر منجمله بهرام آرام و وحید افراخته مدتی بعد شعار «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» که در گوشه سمت راست صفحه اول نشریه پیام مجاهد قرار می‌گرفت، را حذف نمودند و اطلاعیه‌ای موسوم به «تغییر ایدئولوژی» انتشار دادند. این اقدامات آنچنانکه بعدا از سوی رهبران سازمان مجاهدین یک کودتای آپورتونیستی نامیده شد در شرایطی بود که مرکزیت سازمان در زندان بود.
در متن مزبور آمده بود که سازمان مجاهدین خلق اعتقادات مذهبی خود را کنار گذارده و ایدئولوژی مارکسیسم را پذیرفته‌است. با توجه به سابقه مذهبی این سازمان و درگیری‌هایی شدیدی که در آن هنگام میان پیروان مذهب و چپ‌گرایان ماتریالیست وجود داشت، بیانیه تغییر ایدئولوژی به جنجال‌های بسیاری دامن زد. مخالفان مجاهدین آن را دلیل بر درستی نظر خود در مورد ماهیت التقاطی و اندیشه‌های ضداسلامی نهفته در آثار مجاهدین می‌دانستند. از یک سو جریاناتی که دارای برداشت قشری و عقب مانده از اسلام بودند, در فرصت ایجاد شده, بجای محکوم نمودن این حرکت, به ضدیت با مجاهدین اصیل پرداخته و این اقدام را به منزله ارتداد مجاهدین دانستند و برخی از روحانیون که از قبل در زندان درگیرهایی با زندانیان مارکسیست داشتند، در اطلاعیه‌ای با اشاره به نجاست کفار اعلام کردند که تمامی زندانیان مسلمان باید از هرگونه ارتباط با مارکسیست‌ها (غذا خوردن، تماس بدنی، وسایل مشترک زندانیان هم‌بند) پرهیزکنند. از سوی دیگر برخی جریانات مارکسیستی نیز بجای محکوم کردن این اقدام فرصت طلبانه, مدعی شدند که این سرنوشت گریز ناپذیر مجاهدین بوده و میبایست به مارکسیسم روی می‌آوردند.

اما مسعود رجوی طی یک بیانیه 12 ماده‌ای مواضع سازمان مجاهدین در برابر این کودتا را اعلام کرد و آن را باعث رشد زودرس جریان راست ارتجاعی نامیدو اعلام نمود که دشمن اصلی همچنان رژیم شاه میباشد.
گروه تقی شهرام پس از انقلاب نام پیکار برای آزادی طبقه کارگر را بر خود نهادند.
پس از انقلاب
مسعود رجوی مدتی پیش از انقلاب 1357 و سرنگونی شاه، در 30 دی 1357 از زندان آزاد گردید و ریاست سازمان مجاهدین را به عهده گرفت. مجاهدین با استفاده از فضای آزادتری که پدید آمد با بالاگرفتن تب فعالیت‌های سیاسی همچون سایر احزاب به سرعت رشد کرد. دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف احزاب و گروهها پیرامون نوع حکومت پس از سرنگونی پهلوی، مطالبات قومی و در خواست فدرالیسم در میان برخی اقوام ایران، دخالت برخی دولت‌های خارجی و نهایتا ضعف نهادهای مدنی و فرهنگ فعالیت دموکراتیک تب شدید فعالیت‌های سیاسی در ایران پس از انقلاب را به سمت تنش و درگیری مسلحانه پیش برد. مجاهدین از همان ابتدا بااصل ولایت فقیه که تمام قدرت را منحصر به ولی فقیه میکند مخالفت ورزید و آنرا مخالف دمکراسی نامید. به همین جهت در رفراندم جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358 از رای به جمهوری اسلامی حمایت نکرده و در ادامه بر سر تدوین قانون اساسی خصوصاً بر سر اصل ولایت فقیه با حزب تازه تأسیس حزب جمهوری اسلامی که متشکل از روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی بود، درگیر شد. مرگ آیت‌الله طالقانی که مجاهدین او را «پدر طالقانی» مینامیدند، باعث افزایش تنش میان دو طرف گردید، چرا که با توجه به محبوبیت فراوان او در میان مجاهدین و مقبولیتش در بین روحانیون سنتی و دیگر گروه‌های مذهبی، دعوت او به آرامش ممکن بود کارساز واقع شود.

در پی تعیین صلاحیت نامزدهای اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 58، مسعود رجوی به عنوان کاندید سازمان مجاهدین، اعلام آمادگی نمود که مخالفت برخی همچون جمعیت فدائیان اسلام را برانگیخت، این گروه طی نامه سرگشاده‌ای به شورای انقلاب، خواستار حذف برخی کاندیداها که منحرف نامیده بود (اشاره به مسعود رجوی) شد و عنوان داشت که در غیر این صورت، خود وارد عمل خواهد شد.[4] متعاقباً در تاریخ 29 دی، ازآیت‌الله خمینی درباره انتخابات ریاست جمهوری و اعتقاد نامزدها به قانون اساسی پرسشی به عمل آمد که وی با این اظهار که: «کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رأی نداده‌اند، صلاحیت ندارند، رئیس جمهور ایران شوند.» به‌طور رسمی و تلویحی دستور به حذف مسعود رجوی از دور انتخابات را داد.[5]. مجاهدین به صورت علنی به محکوم کردن حکم خمینی پرداختند و مقامات دولتی نیز در پاسخ، به توقیف روزنامه مجاهدین که فروش آن 16 برابر بیشتر از روزنامه روحانیون حاکم (حزب جمهوری اسلامی) بود،[6] بازداشت چندین تن از سران آنان و ممنوع اعلام کردن فعالیت آنها پرداختند. اتفاقات دیگری همچون دستگیری و اعدام محمدرضا سعادتی یکی از مهمترین اعضای سازمان، آن هم به اتهام سنگین جاسوسی وضعیت را وخیم تر کرد.

به دنبال کشمکشها و اختلاف نظرهای رئیس جمهور وقت ابوالحسن بنی‌صدر با حزب جمهوری اسلامی و تلاش ناموفقش در جهت سلب اختیارات آنان و در نتیجه از دست دادن حمایت خمینی، از آنجاکه او به تنهایی توان مقابله با مخالفانش را نداشت و پیشتر هیچگاه به ایجاد یک حزب و یا ائتلاف اقدام نکرده بود، با مجاهدین خلق که پیشتر از آنها به شدت انتقاد کرده بود، متحد شد.[7] در اواخر ماه خرداد او که برای حفظ جان خویش در اختفا به سر میبرد مردم را به قیام فراخواند.[8] مجاهدین خلق نیز در پی تعارضات شدید با حکومت در سال 59، از بنی‌صدر حمایت کرده و در تاریخ 29 خرداد 1360 از

هوادارانشان خواستند تا علیه استبداد حکومت خمینی به خیابانها بریزند. یک روز پس از آن، تظاهرات خشونت آمیزی در شهرهای مختلف کشور به راه افتاد در تهران حدود پانصدهزار نفر در خیابانها به دادن شعار و اعتراض و درگیری با نیروهای حزب‌اللهی پرداختند.[9][10] حکومت نیز با اعلام آیت‌الله خمینی مبنی بر اینکه، «آنان که علیه حاکمان شرع حرف میزنند، با اسلام به مبارزه میپردازند» به سرعت عکس‌العمل نشان ، چنانکه تنها در اطراف دانشگاه تهران حدود 50 نفر کشته، 200 نفر مجروح و 1000 نفر دستگیر شدند.[11] روز بعد، بنی صدر برکنار و دستور بازداشت او توسط روح‌الله خمینی به اتهام خیانت و توطئه علیه نظام صادر شد و به این ترتیب رقابتهای سیاسی وارد عرصه خشونت آمیزی گشت.[12]

در روز هفتم تیر 1360 در حالیکه در دفتر حزب جمهوری اسلامی، اجلاسی از سران آن در حال برگزاری بود، بمب قدرتمندی منفجر شده و بیش از هفتاد تن از مقامات بلندپایه حکومتی از جمله، دبیرکل حزب و رئیس دیوان عالی کشور آیت‌الله بهشتی، چهار تن از وزرای کابینه دولت، 23 نماینده مجلس و چندین تن از دیگر مقامات کشته شدند.[13] مدتی بعد کرسی ریاست جمهوری به محمدعلی رجایی سپرده شد و او دبیر کل جدید حزب جمهوری اسلامی، محمدجواد باهنر را به مقام نخست‌وزیری خویش برگزید. مسعود رجوی و بنی صدر که در خفا به‌سر میبردند توسط خلبان اختصاصی شاه سابق ایران بهزاد معزی طی یک عملیات پروازی از پایگاه یکم شکاری مهرآباد بوسیله یک جت از کشور خارج و در فرودگاه پاریس فرود آمدند. رجوی و بنی صدر به همراه برخی گروههای دیگر، شورای ملی مقاومت را برای مبارزه با حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

دو ماه پس از حادثه بمب‌گذاری ماه تیر، در انفجار مهیب دیگری در دفتر ریاست جمهوری به تاریخ 8 شهریور، رجایی و باهنر کشته شدند. گرچه هیچ گروهی مسئولیت بمب‌گذاری‌ها را برعهده نگرفت، اما جمهوری اسلامی، مجاهدین خلق را عامل این اقدامات اعلام نمود. با این وجود مجاهدین مسئولیت دیگر ترورها را پس از عزل بنی‌صدر پذیرفتند. از جمله ترورهایی که در فاصله چند ماه اتفاق افتاد، میتوان به ترور امام‌جمعه شهرهای تبریز، کرمان، شیراز، یزد و باختران، یک استاندار، سرپرست زندان اوین، نظریه‌پرداز اصلی حزب جمهوری اسلامی، تنی چند از قضات دادگاه‌های انقلاب، نمایندگان مجلس، مقامات پایین رتبه دولتی و اعضای سازمان‌های انقلابی اشاره کرد.[13]

در ماه شهریور 1360، مجاهدین به منظور برانگیختن ناآرامی و شورش در کشور، هواداران جوان خود را برای اعتراض و درگیری مسلحانه با عوامل حکومتی به خیابانها فرستادند. در تاریخ 5 مهر ماه 1360 آنان از تیربار و نارنجک‌انداز آر پی جی علیه نیروهای سپاه پاسداران استفاده نموده و برخی از گروه‌های کوچکتر چپ‌گرا همچون چریکهای فدایی، دست به اقدامات چریکی مشابهی زدند.[13] حکومت وقت در پاسخ به اقدامات مسلحانه، نیروهای ضد اطلاعاتی سپاه را بسط داد و در ابعادی وسیع به دستگیری بسیاری از اعضای گروه و افراد مشکوک به همکاری با آنان شد و بیدرنگ بیش از 7000 تن از شرکت کنندگان و مظنونین به شرکت در نبردهای مسلحانه و خیابانی و هواداری از مجاهدین را اعدام نمود.[14]

در روز 19 بهمن ‌1360 نیروهای سپاه پاسداران موفق به کشف محل اختفای اصلی رهبران مجاهدین در تهران در محله زعفرانیه شده و پس از محاصره آن محل و چند ساعت درگیری مسلحانه آنرا تصرف کردند. در این واقعه 23 نفر از جمله موسی خیابانی مرد شماره 2 سازمان، آذر ربیعی همسر موسی خیابانی و اشرف ربیعی (رجوی) همسر مسعود رجوی کشته و پسر خردسال مسعود و اشرف نیز به اسارت درآمد. این واقعه از سوی مجاهدین به «عاشورای مجاهدین» نامیده شد.[15] پس از آن بسیاری از آنان به شورشیان کُرد پیوسته و اعضای باقیمانده دیگر نیز به اروپا گریختند.[8]

برآورد اشتباه مجاهدین خلق از میزان آسیب پذیری حکومت و اقدامات مسلحانه آنان نهایتاً بر قدرت حامیان آیت‌الله خمینی افزود،[8] با وجود وقوع حوادث خشونت آمیز سال 1360 و کشته شدن برخی مقامات بلندپایه، بر خلاف پیش‌بینی مجاهدین خلق و سایر مبارزان مسلح که با ضربه وارد آوردن بوسیله عملیات مسلحانه و حذف فیزیکی نیروهای «مکتبی»، امید به سلب قدرت و ضعیف نمودن آنان داشتند، نه تنها از قدرت این نیروها کاسته نگردید، بلکه تمامی مراکز تصمیم‌گیری نیز در اختیار آنان قرار گرفته و فضای سیاسی کشور بسته شد. بدین ترتیب، همه گروه‌های سیاسی، جز آنهایی که در ردیف نیروهای «مکتبی» قرار داشتند، از میدان خارج شدند.[16]
جنگ ایران و عراق
اقدامات خشونت‌بار مجاهدین خلق در حمایت از عراق در جریان جنگ این کشور با ایران، منجر به کناره‌گیری بنی صدر و جبهه دموکراتیک ملی از شورای ملی مقاومت شد. در سال 1986 میلادی دولت فرانسه مجاهدین را به خروج از پاریس مجبور کرد و از آن پس مرکز استقرار آنها شهر بغداد پایتخت عراق شد.[8] مجاهدین پس از آن به تأسیس شهری در شمال بغداد، دراستان دیالی اقدام کردند. این شهر که شهر اشرف نامیده می‌شد، مرکز اقامت مجاهدین بود و پس از اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف ضد ترور از سال 2003 تا اول ژانویه 2009 توسط امریکائی‌ها حفاظت می‌شد. دولت عراق از اول ژانویه سال 2009 مسولیت اداره اردوگاه اشرف را به دست گرفت که این موضوع باعث نگرانی ساکنین این اردوگاه و حامیان آنها شده است.[17]
اعدام اعضای دربند پس از جنگ

پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در هجدهم ژوئیه 1988 میلادی، توسط ایران، برای آتش بس جنگ هشت ساله بین این کشور و عراق، در 24 جولای، سازمان مجاهدین خلق، برای براندازی دولت اقدام به حمله گسترده‌ایبه مرزهای غربی و جنوب غربی ایران تحت عنوان «عملیات فروغ جاویدان» نمود و جمهوری اسلامی در پاسخ به این حمله، «عملیات مرصاد» را به اجرا گذاشت. اگرچه عملیات نظامی مجاهدین به راحتی توسط نیروهای ایرانی خنثی شد، اما دستاویزی برای مقامات حکومتی فراهم کرد تا بسیاری از مخالفان سیاسی از جمله مجاهدین را که چندین سال پیش از آن دستگیر و محکوم شده بودند را به صورت فیزیکی حذف نمایند.[18][19][20] آیت‌الله حسین‌علی منتظری، که هنگام اعدام‌ها از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی و قائم مقام رهبری بود، بعدها در خاطرات خود مطالبی درباره آن اعدامها نگاشت که

نشان میدهد دستور اعدام تمامی زندانیان سیاسی که تا آنزمان بر عقیده خود پابرجا بودند، توسط روح‌الله خمینی، در اواخر تابستان سال 1367 صادر شده‌است.[21] بنا به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، این اعدامها که در اقصی نقاط ایران به انجام پیوست، اغلب در نقاطی بسیار دور از محل حمله و شامل زندانیان سیاسی از جمله تعداد نامعلومی زندانیان عقیدتی که پیشتر سالها در زندان به سر می‌برده‌اند بوده‌است. بدین دلیل این افراد نمی‌توانستند نقشی در حمله یا جاسوسی ایفا کرده باشند. بسیاری از آنان پیش از اعدام، محاکمه و به مدت‌های مختلفی به حبس در سالهای آغازین دهه هشتاد محکوم شده بودند و در فعالیت‌های غیرخشونت آمیز از جمله پخش روزنامه و یا اعلامیه و یا تظاهرات شرکت داشتند و بسیاری نیز در زمان دستگیری دانشجو یا دانش آموز و کم سن و سال بوده‌اند. اکثریت اعدام‌شدگان آن سال از هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند اما صدها عضو و هوادار گروه‌های سیاسی دیگر از جمله سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران (جناحهای مختلف)، حزب توده، حزب دموکرات کردستان، راه کارگر و دیگران نیز به‌همراه آنان اعدام گشتند.[18]
وضعیت بعد از جنگ عراق – آمریکا

بعد از خاتمه جنگ, مجاهدین کلیه نیروهای خود را در شهر اشرف متمرکز نمودند. این افراد بعد از حدود 6 سال همچنان در اشرف بسر میبرند. این شهر در حال حاضر موضوع اصلی ترین نبرد بین مجاهدین و جمهوری اسلامی میباشد. جمهوری اسلامی تلاشهای زیادی برای منحل کردن واخراج اعضای مجاهدین و یا بازگرداندن آنها به ایران چه مستقیما و چه از طریق افراد وابسته به خود در دولت عراق به کار بسته‌است.متقابلا مجاهدین طی 6 سال گذشته دست به کمپین گسترده‌ای در میان مردم عراق زده‌اند تا حمایتهایی راکسب نمایند. منجمله اعلام نمودند که 5 میلیون و دویست هزار نفراز مردم عراق با امضای بیانیه حمایت خودشان را از مجاهدین اعلام کرده وخواهان خلع ید از جمهوری اسلامی در عراق شدند.[1][2] در این حال مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که دولت عراق به اعضای گروه مجاهدین خلق اعلام کرده است که دو راه بیشتر ندارند. یا این که به ایران باز گردند یا کشور دومی را برای حضور خود انتخاب کنند چرا که تحت هیچ شرایطی دیگر نمی توانند در خاک عراق بمانند.[22]

قرار گرفتن سازمان در فهرست‌های تروریستی
بعد از آن که محمد خاتمی به ریاست جمهوری نظام انتخاب گردید, در راستای جلب حمایتهای بین المللی اقدام به ارائه چهره میانه رو تری از خود نمود. سیاستمداران آمریکایی در دولت وقت آمریکا یعنی دولت کلینتون که سالیان بدنبال جناح میانه رویی درون نظام جمهوری اسلامی بودند, با این تصور که بین خاتمی و نظام ولایت فقیه تفاوتهای بنیادین وجود دارد از انتخاب محمدخاتمی استقبال کرده و برای نزدیک شدن به وی و بنا به درخواست وی بمنظور نشان دادن حسن نیت خودت

نام سازمان مجاهدین را درلیست سازمانهای تروریستی قرار دادند. در همان اوان مارتین ایندیک, معاون وزارتخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک, به این واقعیت اذعان نمود. این واقعیت توسط مقامات دیگری ازایالات متحده نیز اذعان شده‌است.[23] [24] [25]بار دیگر در تاریخ 12 ژانویه سال 2009 وزارت امور خارجه آمریکا، مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی شناخت.[26] روز دوشنبه 7 بهمن 1387 , شورای وزیران اتحادیه اروپا با خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریستی اتحادیه اروپا موافقت کرد. مریم رجوی در اطلاعیه‌ای که از سوی شورای ملی مقاومت صادر گردید گفت: ” با لغو برچسب تروریستی سیاست استمالت اروپا در هم شکست و چرخهای تغییر در ایران با شتاب مضاعف شروع به حرکت خواهند نمود.” [3][4][5][6]
پیش از آن نیز در 30 نوامبر 2007 دادگاه ویژه‌ای در بریتانیا رای داد که دولت این کشوربایستی نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف و فعالیت‌شان را در بریتانیا قانونی اعلام کرد.[27][28].
اقدامات منتسب به سازمان علیه جمهوری اسلامی
• سید محمد حسینی بهشتی و بیش از 70 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی – 7 تیر 1360
• محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر – 8 شهریور 1360
• آیت‌الله مدنی – 20 شهریور 1360 [29]
• عبدالکریم هاشمی‌نژاد – 7 مهر 1360 [30]
• آیت‌الله دستغیب و 12 نفر دیگر از همراهان وی در نمازجمعه – 20 آذر 1360
• آیت‌الله محمد صدوقی – 11 تیر 1361 [32]

• اسدالله لاجوردی – 1 شهریور 1377 [33]
• علی صیاد شیرازی – اردیبهشت 1378[34] [منابع بیشتری نیازست]

کشته شدگان غیر سرشناس
• محمد سالم هوسی – 23 اسفند 1360 [35]
• فاطمه عشریه، علی‌اکبر خدادادی، عشرت اسکندری – 4 شهریور 1361 [36] [37] [38]
• محمد علی اکبری – 25 شهریور 1361 [39]
• محمود افتخاری – 25 مهر 1361 [40]
• موسی الرضا مقیسه – 27 فروردین 1363 [41]

• 14 نمازگزار در انفجار در نمازجمعه تهران – 24 اسفند 1363 [42]
ترورهای ناموفق
• سعید حجاریان – 8 شهریور 1360 – نازی‌آباد تهران [43][نیازمند منبع]
سایر فعالیّتها
• افشای فعالیتهای مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی از سال 2002 به بعد که در نهایت منجر به صدور چهار قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال تحریم‌های مختلف علیه دولت جمهوری اسلامی شد.[44] [45]
• افشای نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی همراه با انتشار لیست بیش از 20000 نفر از کشته شدگان توسط جمهوری اسلامی. این اقدامات تا کنون باعث گردیده‌است که نظام جمهوری اسلامی تا کنون 54 بار توسط مجمع عمومی و کمیسیون سوم حقوق بشر ملل متحد بخاطر نقض شدید حقوق بشر در ایران محکوم گردد.

• افشا و انتشار لیست 32000 تن از ماموران و عوامل وابسته به جمهوری اسلامی در عراق همراه با شماره حساب بانکی و میزان حقوق ماهیانه هرکدام که از نیروی قدس سپاه پاسداران دریافت میکنند. [46]
• حمایت و همراهی در گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران در آبان 1358 (1979) [47] [48]
• عملیّت 12 بهمن در سال 2000 که طی آن 12 عملیات بر علیه ایران انجام گرفت [49]
• حمله تقریباً همزمان به سفارت ایران در 13 کشور خارجی در 1992 [50]

• حمله با خمپاره به ساختمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در بهمن 1378[51]
• قتل کارمندان غیر نظامی و نظامی آمریکایی مشغول در پروژه‌های دفاعی ایران در 1970 [52]
پانویس
1 آنها که رفته اند خاطرات مهندس لطف ا.. میثمی، انتشارات صمدیه، چاپ نخست، 1386
2 خاطرات لطف‌الله میثمی، ج 2
3 آفتاب نیوز
4 مروری بر پیشینه هشت دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران (رئیس جمهور نافرجام)، روزنامه ایران (شماره 3133، یکشنبه 25 اردیبهشت 1384)
5 انتخابات ریاست جمهوری (اول و هفتم) در وب‌گاه روزنامه ایران (شماره 2147، دوشنبه 20 خرداد 1381)
6 Radical Islam: Iranian Mojahedin, by Ervand Abrahamian, Page 1, Publisher: I B Tauris & Co Ltd (December 31, 1989), ISBN-10: 1850430772, ISBN-13: 978-1850430773

7 انتخابات ریاست جمهوری (اول و هفتم) در وبگاه روزنامه ایران، شماره 2147 – سال هشتم – دوشنبه 20 خرداد 1381
8 80 81 82 83 ایران امروز، ریشه‌ها و پی‌آمدهای انقلاب به قلم نیکی کدی و یان ریچارد، صفحه 253
9 Radical Islam: Iranian Mojahedin, by Ervand Abrahamian, Page 1, Publisher: I B Tauris & Co Ltd (December 31, 1989), ISBN-10: 1850430772, ISBN-13: 978-1850430773

10 Iranian Mojahedin, by Ervand Abrahamian, Page 218, Publisher: I B Tauris & Co Ltd (December 31, 1989), ISBN-10: 1850430772, ISBN-13: 978-1850430773

11 Radical Islam: Iranian Mojahedin, by Ervand Abrahamian, Page 219, Publisher: I B Tauris & Co Ltd (December 31, 1989), ISBN-10: 1850430772, ISBN-13: 978-1850430773

12 ابوالحسن بنی‌صدر (انگلیسی). دانشنامه بریتانیکا (2008). بازدید در تاریخ 17 آوریل 2008.
13 130 131 132 ایران پس از پیروزی انقلاب 57 (ترور و سرکوبی) (انگلیسی). Iran Chamber Society (2008). بازدید در تاریخ 26 مه 2008.

14 ایران (جمهوری اسلامی) (انگلیسی). دانشنامه انکارتا (آنلاین) (2008). بازدید در تاریخ 16 مه 2008.
15 عبور از بحران، خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، 1378، دفتر نشر معارف انقلاب، ص 470
16 مطبوعات سیاسی از 57 تا 80 در وبگاه روزنامه ایران، شماره 2136 – سال هشتم – دوشنبه 6 خرداد 1381
17 http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090112_wmj-mko-us.shtml
18. 180 181 Pour-Mohammadi and the 1988 Prison Massacres at Human Rights Watch website
19. چهار هزار و چهارصد و هشتاد و پنج نفر; در وب‌گاه دویچه‌وله

20 آمران قتل‌ها: کابینه امنیتی دولت جدید ایران در وب‌گاه میهن
21 .متن نامه منسوب به حضرت امام در ارتباط با اعدام منافقین سرموضع در زندانها (سایت آیت الله العظمی منتظری)
22 http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090119_mg_iraniraq.shtml
23. Gross Misrepresentation of Historical Facts – Near East Policy Research
24. Iran Nuclear Watch: Representatives Call for Supporting the MEK to Overthrow Iranian Regime
25. Foreign Terrorist Organizations

26 http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090112_wmj-mko-us.shtml
27. دادگاه بریتانیایی مجاهدین خلق را تروریست ندانست (بی‌بی‌سی فارسی)
28 درخواست خروج مجاهدین خلق از فهرست تروریستی بریتانیا (رادیو فردا)

29 irdc
30. irdc
31. habilian
32. habilian
33. ترور اسداللَّه لاجوردی توسط سازمان مجاهدین، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

34 مجاهدین خلق در آئینه تاریخ، علی اکبر راستگو
35 www.habilian.com – «حجهالاسلام محمد سالم هوسی»
36 www.habilian.com – شهید فاطمه عشریه
37 www.habilian.com – شهید عشرت اسکندری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:4 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران (کاربرد مدلهای EGARCH و ((1350در86)VECM pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران (کاربرد مدلهای EGARCH و ((1350در86)VECM pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران (کاربرد مدلهای EGARCH و ((1350در86)VECM pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران (کاربرد مدلهای EGARCH و ((1350در86)VECM pdf :

در مطالعه حاضر، رابطه بین تورم و رشد اقتصادی ایران با لحاظ نمودن نااطمینانی ناشی از تورم بررسی شده است. مطالعـه صـورت گرفتـه بـر پایـهی مـدلهـای واریـانس ناهمسـانی شـرطی خودرگرسـیو تعمـیم یافتـه (GARCH) است، که این امکان را فراهم میآورند تا واریانس شرطی جمله خطا در طول زمان تغییر نماید و همچنین بر الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)، استوار است. جهت بررسی رابطه همانباشتگی بـین متغیرهای مـدل نیـز از آزمـون هـمانباشـتگی یوهانسـون اسـتفاده شـده اسـت. دوره زمـانی بررسـی سـالهای

1350-86 و منبع دادههای مورد استفاده بانک مرکزی ایران است. علت انتخـاب دوره زمـانی از سـال 1350

این مسأله است که تورم از دهه 1350 بهطور ملموس وارد اقتصاد ایران شده است. جهت تحلیل رابطـه بـین متغیرهای مورد بررسی از تحلیل واکنش ضربهای (IR) و تجزیه واریانس (VD) که دارای استفاده فراوانـی در مدلهای خودرگرسیو برداری (VAR) میباشد، استفاده شده است. در این مطالعـه از واریـانس شـرطی تورم به عنوان جانشین نااطمینانی تورم اسـتفاده کـردیم. نتـایج مطالعـه نشـان مـیدهدکـه بـا افـزایش تـورم، نااطمینانی تورم افزایش یافته و منجر به کاهش سرمایهگذاری بخش خصوصی در اقتصاد ایران شده اسـت و این مسأله اثر منفی بلندمدت بر نرخ رشد اقتصادی کشور داشته است.

واژههای کلیدی: نااطمینانی تورم، رشد اقتصادی، مدل واریانس ناهمسانی شـرطی خودرگرسـیو تعمـیمیافتــه (GARCH)، الگــوی تصــحیح خطــای بــرداری (VECM)، تحلیــل واکــنش ضــربهای (IR)، تجزیــه

واریانس .(VD)

طبقهبندی E31:JELوC22

________________________________________________________________

Impact of Inflation Uncertainty on Iran Economic Growth

(Using EGARCH and VECM methods (1971-2007))

Dr. Mahdi Safdari

Assistant professor of Economics, Sistan&Baluchestan University FarshidPourshahabi

MA Student in Economics, Sistan&Baluchestan University

Abstract

In this study, the relationship between inflation and economic growth of Iran is conciliated with a perspective on uncertainty of inflation. We use a Generalized Autoregressive Conditional Heteroskedasticity (GARCH) model that make possible this advantage that Conditional variance of error term changes along the time, also, Vector Error Correction model ( VECM) is stable. For surveying the co-integration relation between variables of model, we use Johansen Co-integration test. The source of used data is Central Bank of Iran from 1971 to 2007. The cause of this selection is that the impact of inflation on Iran economy started from 1971 with a palpable effect. For analysis of relation between variables of model, Impulse Response ( IR) and Variance Decomposition (VD), that are so useful in Vector Autoregressive (VAR) models, are used. For this study the Conditional variable of inflation that is lead to uncertainty of inflation and it redound to decrease of investment of private sector of Iran economy and this had a long run negative effect

on economic growth of Iran .

Keywords: Inflation Uncertainty; Economic growth; GARCH; VECM; Impulse

Response; Variance Decomposition (VD).

JEL Classification: C22 , E31

مقدمه

موضوع مورد توجه در این مطالعه، بررسی رابطه بین تورم و رشد اقتصـادی بـا در نظـر گـرفتن اثـر نااطمینانی تورم بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در اقتصـاد ایـران اسـت. نااطمینـانی در شـرایطی وجود دارد که یا اتفاقات آینده مشخص و معلـوم نمـیباشـد و یـا اینکـه بـا وجـود مشـخص بـودن اتفاقات آینده احتمال آنها قابل پیشبینی نباشد. در چنین شرایطی تصمیمگیریهای آینده پیچیده و مشکل بوده و این نااطمینانی، تصمیمات عاملان اقتصادی را متأثر میسازد. با این تعریف مـیتـوان نااطمینانی تورم را شرایطی دانست که در آن عاملان اقتصادی در تصمیمات اقتصادی خـود نسـبت

به میزان تورم آینده نامطمئن هستند.

گــالوب1 نااطمینــانی تــورم را یکــی از مهمتــرین هزینــههــای تــورم مــیدانــد. وی معتقــد اســت نااطمینانی تورم مانند ابری بر تصمیمات عاملان اقتصادی سایه میافکند و موجب کاهش رفاه آنهـا میشود. زیرا آنها بدون وجود نااطمینانی میتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند. وی معتقد اسـت نااطمینانی تورمی دو نوع اثر دارد. اولین اثـر آن اسـت کـه عـاملان اقتصـادی تصـمیماتی را اتخـاذ نمایند که متفاوت از آن چیزی باشد که انتظار داشتهاند، آنها ایـن تصـمیمات را بـا توجـه بـه تـورم پیشبینی شده اتخاذ مینمایند (اثرات .(ex-ante دومین اثـر زمـانی رخ مـیدهـد کـه تـورم واقعـی متفاوت از تورم پیشبینی شده باشد (اثرات (ex-post، ایـن اثـرات مربـوط بـه جریـان بعـد از اخـذ

تصمیم میباشند .(Golob, 1994; Fazinvash and Abbasi, 2006)

بنابراین اثر نااطمینانی تورم به این صورت ظـاهر مـیشـود کـه تـورم منجـر بـه درک اشـتباه از سطوح قیمتهای نسبی و انحراف نشانههای قیمتی شده و در نتیجـه برنامـههـای سـرمایهگـذاری را ناکارا نموده و از سطح سرمایهگذاری میکاهد. با کاهش سرمایهگذاری، انباشـت سـرمایه کـاهش یافته و این کاهش اثر پایدار و بلندمدت بر اقتصاد داشته و سبب کاهش رشد اقتصـادی مـیگـردد.

در سالهای اخیر رابطه بین تورم و نااطمینانی تورم موضوع معمول مورد بحث بسیاری از تئوریهای اقتصادی و کارهای کاربردی شـده اسـت. همچنـین مطالعـات موجـود نشـاندهنـده آن اسـت کـه نااطمینانی در زمینه تورم آینده، تصمیمات عاملان اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهـد و منجـر بـه انحراف تصمیمات مربوط به سرمایه گذری، پسانداز، تخصیص منابع و ; میگردد.

با توجه به وجود تورمهای بالا در اقتصاد ایران و شوکهای قیمتی رخ داده در سـالهـای اخیـر میتوان به اهمیت مطالعه اثرات ناشی از این شوکهای قیمتی که نااطمینـانی تـورم بـالا، بخشـی از آثار آن میباشد و رشد اقتصادی کشور را متأثر مینماید پی برد. با توجه به این مسأله که مطالعات اندکی در زمینه نااطمینانی تورم در اقتصاد ایران صورت گرفتـه اسـت کـه در حـد انـدازهگیـری و مدلسازی نااطمینانی تورم بودهاند، سعی شده است در این مطالعه گامی به جلو برداشته و اثـر ایـن متغیر را بر رشد اقتصادی ایران مورد بررسی قرار دهـیم. روشهـای مـورد اسـتفاده در ایـن مطالعـه عبارتند از مدلهای EGARCH که بـه دلیـل در نظـر گـرفتن اثـر نامتقـارن شـوکهـای قیمتـی بـر

________________________________________________________________

1-Golob

نااطمینانی تورم استفاده شده و همچنـین روش VECM کـه جهـت مشـخص نمـودن رفتـار پویـای متغیرهای الگو مورد استفاده قرار گرفته و مزیت ایـن روش در بدسـت آوردن چنـدین بـردار هـم-
انباشتگی میباشد. در ادامه بخش دوم مطالعه به بیان مبانی نظری تحقیق پرداخته اسـت و در بخـش سوم نیز مطالعات تجربی صورت گرفته توسط سایر محققین و نتایج آنها مرور شده است. در بخش چهارم روششناسی مورد استفاده در مطالعه معرفی گردیده و نتایج تجربی مطالعه در بخـش پـنجم ارائه شده است. در نهایت بخش ششم به نتیجهگیری و بیان پیشنهاد تحقیق پرداخته است.

مبانی نظری تحقیق

منکیو1هزینههای تورم و هزینههای کـاهش آن را یکـی از چهـار سـوال بسـیار مهـم حـل نشـده در اقتصاد کلان میداند و همین نکتـه اهمیـت مطالعـه در زمینـه تـورم را نشـان مـیدهـد ( Mankiw,.(1994 یکی از مبانی نظری قوی در حوزه تورم و رشد اقتصادی، منحنـی فیلیـپس2 اسـت کـه، بـر اساس این منحنی رابطه معکوسی بین تورم و بیکـاری وجـود دارد. زیـرا بـه دلیـل وجـود توهمـات پولی، آثار تغییرات قیمت از سوی کارگران به درستی پیشبینی نشده و در نتیجه با افزایش قیمـت، دستمزدها به همان اندازه افزایش نمییابد و لذا دسـتمزد حقیقـی کـاهش پیـدا کـرده، اسـتخدام از سوی بنگاهها بالا رفته، تولید و اشتغال افزایش مییابد. بنابراین با توجه به این منحنی، رابطه تـورم و تولید مثبت میباشد .(Branson, 2007)

فریدمن3 و فلپس4 با وارد نمودن انتظارات تورمی5 در منحنـی فیلیـپس6 نشـان دادنـد کـه رابطـه مذکور تنها در کوتاهمدت برقرار است و در بلندمدت و با تعدیل انتظارات تورمی، منحنی فیلیـپس عمودی میگردد. لذا بر خلاف الگوی سـنتی، رابطـه تـورم و بیکـاری معکـوس نبـوده و در نتیجـه رابطه مثبت بین تورم و تولید الگوی سنتی نفی میگـردد .(Branson, 2007) از دیگـر نظریـههـای

________________________________________________________________

1 -Mankiw 2-Philips 3-Friedman 4-Phelps

5-Inflation Expectation 6-Philips Curve

مهم در بحث تورم دیدگاه لوکاس1 و دیگر نظریهپردازان انتظارات عقلایی2 است. آنها مـیگوینـد در صورتی که سیاستهای پولی به صـورت پـیشبینـی شـده و اعـلام شـده اجـرا شـوند، حتـی در کوتاهمدت نیز منحنی فیلیپس عمودی بـوده و سیاسـت اقتصـادی اثـری بـر تولیـد و اشـتغال نـدارد.
بنابراین رابطه مثبت بین تورم و تولید، نه در کوتاهمدت و نه در بلندمـدت قابـل قبـول نخواهـد بـود

.(Branson, 2007)

در تئوریهای رشد نیز دیدگاههای متفاوتی در رابطه با تورم و رشد اقتصادی ملاحظه می شـود.

یکی از این دیدگاهها از جانب سیدروسکی3 ارائه شده است. وی با کمک روش بهینهسازی رفتـار عوامل اقتصادی و با در نظر گرفتن مانده حقیقی پول در تابع مطلوبیت، نشـان داد کـه اثـر پـولی بـر رشد خنثی است. مطالعه دوم از جیمز توبین4 است. وی با فرض اینکه پول به عنوان جانشـینی بـرای سرمایه است، اثر مثبت تورم بر رشد را ثابت نمود. سومین مطالعه مربـوط بـه اسـتاکمن5 اسـت کـه دامنه اثر توبین را محدود نمود. به نظر استاکمن اثر منفی تورم بر رشد عمدتاً مربـوط بـه مـدلهـای پــیش پرداخــت نقــدی مــیباشــد، وی پــول را بــه عنــوان مکمــل بــرای ســرمایه در نظــر مــیگیــرد

.(Sidrauski, 1967; Stockman, 1981; Tobin, 1965)

اوکان6 و فریدمن جزو اولین کسانی بودند که رابطه بین تورم بالا و نااطمینـانی تـورم را بـدیهی دانستند. بال7 توضیح تئوریکی از این رابطه ارائه نمود، که با افزایش نرخ تـورم تصـمیمگیرنـدگان اقتصادی، نااطمینانی بیشتری نسبت به رفتار بانک مرکزی در برابر تورم پیدا میکنند. زیرا در مورد تورمهای بالا، بانک مرکزی تصمیم بر کاهش نرخ تورم میگیرد، در حالی که پایین آوردن رشـد و بالا بردن بیکاری ممکن است آنها را از این سیاست باز دارد. بنابراین در مورد تورم بـالا واکـنش بانک مرکـزی کمتـر قطعـی مـیباشـد .(Ball, 1992) فریـدمن در ارائـه سـخنرانی نوبـل خـود بـر محورهای دو سازوکار در رابطه با اثرات نااطمینانی تورم بحث کـرد. اولاً نااطمینـانی تـورم باعـث تغییراتی در طول قرارداد دستمزد بهینه و شاخص دستمزد میگردد که میتواند بیکاری را افـزایش

________________________________________________________________

1-Lucas 2-Rational Expectation 3-Sidrauski 4-James Tobin 5-Stockman 6- Okun 7-Ball

دهد و بر اساس قانون اوکان1 رشد کاهش مییابد. ثانیـاً افـزایش نااطمینـانی تـورم، باعـث کـاهش کارایی سیستم هماهنگی فعالیتهای اقتصادی میگردد .(Friedman, 1977)

تورم بالا نااطمینانی به وجود میآورد که باعث تغییر اساسی در سیاستهای اقتصادی میشـود.

اما تصمیمگیری کارا در بازار اقتصادی بستگی به سیگنالهای قیمتـی واضـح و آشـکار دارد و نیـز بسیاری از تصمیمگیریها درباره مصرف و سرمایهگذاری ارتباط نزدیک با ساختار انتظارات قیمتی دارد. به هر حال در مورد نااطمینانی درباره قیمتهای آینده، ارزش حقیقی پرداختها و دریافتیهای آینده به سمت نااطمینانی می رود. در نتیجه جهت اجتناب نمـودن از آثـار منفـی نااطمینـانی تـورم، عاملان اقتصادی میتوانند تصمیمگیریشان را تعدیل نمایند. برای نمونه بنگاهها میتواننـد افـزایش سرمایه خود را به تعویق اندازند، بنابراین نااطمینانی تورم بهواسطه نرخ تورم بالا ایجاد میشـود و از مخارج سرمایهگذاری میکاهد و رشد اقتصادی را نیز کاهش میدهد.

فرضیه لاینتنر2 عبارتست از این مسأله که تورم، ارزش حقیقی وجوه داخلی را کاهش میدهـد.

بنابراین در شرایط تورمی برای هر مقیـاس معـین از پـروژه سـرمایهگـذاری، بنگـاه نیازمنـد مقـادیر بیشتری از اعتبارات خارجی جهت بر طرف نمودن نیازهای مالی خود است. همچنین بیثباتی تورم منجر به بر هم زدن تصمیمات مالی داخلی بنگاه میشود. افزایش اختلاف اطلاعـات در بـازارهـای مالی نیز منجر به کاهش سطح کارای سرمایهگذاری میگـردد و تولیـد ناخـالص داخلـی کشـور را کاهش میدهد .(Lintner, 1975) دوتسی و سارتی3 رابطه تئوریکی بـین تـورم، بـیثبـاتی تـورم و رشد اقتصادی را در یک مدل رشد پولی ساده ارائه نمودند. نتایج مطالعه آنها نشان دهنده آن است که بیثباتی مفهوم جدیدی از رشد اقتصادی را ارائه مینماید. به عنوان مثال مدل آنها نشان داد کـه تورم و رشد اقتصادی میتوانند در بلندمدت رابطه منفی داشته باشند، هنگامیکه رابطه بین آنهـا در سیکلهای تناوبی مثبت است. همچنین مطالعه آنها نشان دادکه امکان دارد رابطه کوتاهمدت مثبت بین تورم و رشد اقتصادی در کشورهای با بازارهای مالی محدود، از هم بپاشد و حتی ممکن اسـت در اینگونه کشورها این رابطه منفی شود .(Dotsey and Sarte, 2000)

________________________________________________________________

1-Okun’s Role 2-Lintner 3-Dotsey, Sarte

مروری بر مطالعات انجام شده

افزایش تورم اثرات مثبتی بر انباشت سرمایه و در نتیجه رشد اقتصـادی دارد. امـا ایـن نتیجـه توسـط مطالعات انجام شده به صورت اساسی به چالش کشیده شده است. اکثر مقالات تجربی یک رابطـه منفی بین تورم و رشد را بدون ارائه دلیل تئوریک نشان میدهند. بـرای مثـال دو مقالـه زیـر از ایـن نمونهاند: بارو1 نشان داد که رابطه منفی بین تورم و رشد اقتصادی در نرخهـای تـورم بـالاتر از %15

وجود دارد. جودسون و اورفانیدز2 آستانهی %10 را برای وجود این رابطه منفی ارائه نمودند و برانو و استرلی3 بر طرفداری از حد آستانهی %40 بحث نمودند. بارو دریافت که نااطمینانی تورم ضریب معنیداری ندارد، اگر چه نتـایج مطالعـه جودسـون و اورفانیـدز اثـر منفـی معنـی داری را نشـان داد

.(Barro, 1996; Judson and Orphanides, 1996; Bruno and Esterly, 1996)

اندرس و هرناندو4 اثر تورم را بر سرمایهگذاری آزمون نمودند. آنها دریافتند که تورم از سـطح سرمایهگذاری میکاهد. همچنین نتایج مطالعه آنها نشان داد که حتی سطح پایین و معتدل نرخهـای تورم، اثر منفی موقتی بر رشد اقتصادی دارد. هنریمـا5 رابطـه بـین تـورم، نااطمینـانی تـورم و رشـد اقتصادی را برای کشورکلمبیا بررسی نمود. وی دریافت که تورم بالا رابطه منفی با سرمایهگـذاری

و در نتیجه رشد اقتصادی دارد .(Andres and Hernando , 1998; Henry Ma,1998)

کانتونیکاس6 در مطالعهای برای کشور انگلیس به این نتیجه رسـید کـه رابطـه مثبتـی بـین تـورم گذشته و نااطمینانی جاری وجود دارد. در مطالعه مشابهی توسط فونتاس7 طی دوره زمـانی -19981885 نتایج مشابهی برای کشور انگلیس بدست آمد. نتایج مطالعه سورنتون 8 برای کشور آرژانتـین طی دوره 1810-2005 نیز این فرضیه را که دورههـای تـورم بـالا بـا نااطمینـانی تـورم بـالا همـراه میباشد تأیید نمود. هوانگ9 شواهدی مبنی بر آنکه تورم بالا منجر به واریانس بالای تورم می شـود

________________________________________________________________

1-Barro 2-Judson and Orphanides 3-Bruno and Easterly 4-Andres and Hernando 5-Henty Ma 6-Kontonikas 7-Fountas 8-Thornton 9-Hwang

مشاهده ننمود. مطالعه وی بر اساس دادههای ماهیانه کشور آمریکا صورت گرفته بود. نتایج مطالعـه دال و دیگران1 نشاندهنده آن است که شوکهای مثبت تـورمی اثـر بزرگـی بـر نااطمینـانی تـورم کشورهای آمریکای لاتین دارد. نتایج مطالعه ویلسون2 نیز برای کشور ژاپن نشـاندهنـده آن اسـت کــه ســطح تــورم بــالا بــا نااطمینــانی تــورم بــالا و متوســط رشــد اقتصــادی پــایین همــراه مــیباشــد

Kontonikas , 2004; Fountas, 2001; Thornton, 2008; Hwang, 2001; Daal and et al, ).(2005; Wilson, 2006

در ایران نیز در زمینه رابطه بین تورم و رشد اقتصادی پژوهشهایی انجام شده است. نتایجی که از تصریح خطی استخراج شده، حاکی از آن است که تورم تأثیر منفی بـر رشـد اقتصـادی دارد. از جمله این مطالعات میتوان به مطالعات کوروش لقایی، محمد هاشم صفار، علـی حسـن نـوروزی، ژیان مردوخی، اکبر کمیجانی و محمود علوی، زهرا طباطبائی و حسین ربیعی اشـاره نمـود. نتـایج مطالعهی دادگر و صالحی رزوه نیز رابطه معکوسی بین تورم و رشد اقتصـادی ایـران در طـی دوره

1340-1380 تأیید نمود. از جمله مطالعات صورت گرفته در زمینه نااطمینانی تورم نیز میتـوان بـه مطالعه تشکینی و همچنین فرزینوش و عباسی اشاره نمودکه بـه انـدازهگیـری نااطمینـانی تـورم در

اقتصاد ایران پرداختـهانـد ( Dadgar and SalehiRezve, 2004; Tashkini , 2006; Farzinvash.(andAbbasi, 2006
همچنین برخی مطالعات به بررسی رابطه غیرخطی بین تورم و رشد اقتصادی ایران پرداختهانـد، نتایج بدست آمده نشان میدهد که تورم تا 15/5 درصـد اثـر معنـیداری بـر رشـد اقتصـادی ایـران نداشته است ولی پس از آن به عنوان یک عامـل ضـد رشـد، عمـل مـی نمایـد. مطالعـهی مشـیری و سلطان احمدی از این جمله میباشد .(Moshiri and SoltanAhmadi, 2002) نکته قابل توجه در مورد مطالعات صورت گرفته برای اقتصاد ایران آن اسـت کـه در هـیچ یـک از مطالعـات مشـاهده شده، اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران مورد بررسی قرار نگرفته است.

________________________________________________________________

1-Daal, Naka , Sanchez 2-Wilson

اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران 73

روششناسی تحقیق

مدلهای واریانس ناهمسانی شرطی خود رگرسیو(ARCH)1

انگل2 مدل واریانس ناهمسانی شرطی خودرگرسیو (ARCH) را معرفی نمود. از این مدل جهت گرفتن تغییرات نااطمینانی در طی زمان استفاده میشود، که به ما اجازه میدهد تا واریانس شرطی را در طی تغییرات زمان محاسبه نماییم ht.(Engle, 1982) به صورت زیر است :

(1-4) q1t2j ht0
j1
که به صورت ARCH(q) نشان داده میشود.

بالرسلو3 تعیین واریانس شرطی را بوسیله وارد نمودن ارزشهای وقفـهدار ht در سـمت راسـت معادله بالا بسط داد .(Bollerslev, 1986) بالرسلو ht را به صورت زیر بیان نمود:
(2-4) p q
ht01jt2j2jhtj
j1 j1
این معادله به صورت (4GARCH( p , q نشان داده میشود. بـرای مشـخص شـدن GARCH،

p q
معادله 1j2j باید کوچکتر از یک باشد تا شرط مانایی برقرار باشد و همچنین 1j ها
j1 j 1
و 2j ها باید شرط نامنفی بودن را دارا باشند .(Enders, 2007)

مدل دیگری که امکان محاسبه اثرات نامتقارن5جملات خطای گذشته را روی واریانس خطای شرطی فراهم مینماید، مدل GARCH نمایی (EGARCH) میباشد. یکی از مشکلات مـدلهـای GARCH استاندارد آن است که میبایست مثبت بودن تمامی ضرایب را به نوعی تضـمین نمـاییم.

نلسونht6 را به گونهای مدل سازی نمود که در آن الزامی به اعمـال قیـد غیرمنفـی وجـود نـدارد، بنابراین امکان منفی بودن ضرایب در اینجا وجود دارد .(Nelson, 1991)

________________________________________________________________

1-Auto Regressive Conditional Heteroscedasticity 2- Engle 3-Bollerslev

4-Generalized Auto Regressive Conditional Heteroscedasticity 5-Asymmetric effects 6-Nelson

Trace
47 مجله دانش و توسعه؛ شماره 29 (علمی- پژوهشی)

معادله زیر را یک مدل EGARCH مینامیم:
(3-4) ti p 2 q t1 p 2

lnt0i

jlntjt ti
ti i1 j 1 i1

آزمون همانباشتگی جوهانسون- جوسیلسیوس

1

ســه محــدودیت مهــم در اســتفاده از روش حــداقل مربعــات معمــولی بــرای تخمــین رابطــه تعــادلی بلندمدت وجود دارد. این محدودیتها عبارتند از: -1 تخمینها، کارایی مجانبی ندارند. -2 آزمون فرضیه را بطور مستقیم نمیتوان روی ضرایب انجام داد. -3 اگر بیش از یک بـردار تعـادلی وجـود داشته باشد، روش 2OLS تخمینهای سازگاری از هیچ یک از بردارهای همانباشته ارائه نمـیکنـد.

یوهانسون و یوسیلیوس با ارائه روشی، محدودیتهای ارائه شده را برطرف نمودند. اساس کار آنها را یک مدل 3VAR جهت بدست آوردن بردار یا بردارهای همجمعی تشکیل میدهد.

آزمون اثر4 و آزمون حداکثر مقدار ویژه5 دو نوع آزمون برای بدست آوردن تعـداد بردارهـای همجمعی موجود میباشند. آزمون اثر به بررسی این فرضیه میپردازد که تنها r مقـدار ویـژه اولیـه، مخالف صفر است و بقیه برابر صفر هستند. یعنی:

H 0:i0 , i r 1, K, k (4-4)

این فرضیه با آماره آزمون اثر ( (Trace، آزمون میشود:
Trace2Ln(Q)ntLn(1ˆi) r0,1,;k1(5-4)
ir1
که در آن Q نسبت تابع حداکثر درستنمایی، مقید به تابع حداکثر درستنمایی غیر مقیـد، ˆ
بــرآورد ریشــههــای مشخصــه حاصــل از تخمــین و n تعــداد مشــاهدات اســت. یوهانســون و

یوسیلسیوس مقادیر بحرانی را از طریق مطالعات شبیهسازی بدست آوردهاند. مطابق آزمـون

حداکثر مقدار ویژه، فرضیه صفر مبنی بـر وجـود r بـردار هـمجمعـی، در مقابـل وجـود r+1 بـردار همجمعی آزمون میشود. هنگامی وجود r بـردار هـمجمعـی پذیرفتـه مـیشـود کـه کمیـت آمـاره

________________________________________________________________

1-Johansen- JuseliusCointegration Test 2-Ordinary Least Square 3-Vector Autoregressive 4-Trace Test 5-Maximal Eigen Value Test

اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران; 75
آزمون، از مقدار بحرانی کوچکتر باشد .(Noferesti, 2008)

الگوی تصحیح خطای برداری(VECM)1

یک الگوی خود توضیح برداری VAR که دارای K متغیر درونزا و P وقفه زمانی بـرای هـر متغیـر است در شکل ماتریسی به صورت زیر نمایش داده میشود:

(6-4) YT A1YT1 A2YT2; APYTPUT
UT N (0,)
در این رابطه YT و وقفههای آن بردارهای K1 مربوط به متغیرهـای الگـو هسـتند. Ai بـرای i=1,…,p ماتریسهای KK ضرایب الگو هستند و UT بردار K1 مربوط به جملات اخـلال الگو است. اکنون برای پیوند دادن رفتار کوتاهمدت YT به مقـادیر تعـادلی بلندمـدت آن مـیتـوان رابطه بالا را در قالب الگوی تصحیح خطای برداری VECM بصورت زیر درآورد:

(7-4) YT1YT12YT2;P1YTP1YTPUT
(8-4) 1(IA1A2;Ai)
(9-4) (IA1A2;AP)
(10-4) i=1,2,…,P-1

ماتریس حاوی اطلاعات مربوط به روابط تعادلی بلندمدت است. در واقع است که در آن ضرایب تعدیل عدم تعادل و نشاندهنده سرعت تعدیل به سمت تعادل بلندمدت و

ماتریس ضرایب روابط تعادلی بلندمدت است. بنابراین جمله YTP آورده شده در معادله (7-4) معادل جمله تصحیح خطا(ECT)2 در الگوی تک معادلهای UTYTXT است با این تفاوت که حداکثر دارای (K-1) بردار مستقل است.

در واقع YTP دارای K ستون برداری است امـا حـداکثر فقـط (K-1) عـدد از ایـن بردارهـا میتوانند بیانگر روابط تعادلی بلندمدت باشند. اغلب تعداد روابط تعادلی بلندمدت از (K-1) کمتـر است. لازم به ذکر است که در هر یک از معادلات، علامت ضرایب تصحیح خطای بدسـت آمـده

________________________________________________________________

1-Vector Error Correction Model 2-Error correction term

67 مجله دانش و توسعه؛ شماره 29 (علمی- پژوهشی)

به نوعی با علامت ضریب متغیر وابسته این معادله در بردار همجمعی مرتبط اسـت بـه گونـهای کـه اگر در رابطه تعادلی به دست آمده ضریب مورد نظر مثبـت باشـد انتظـار مـیرود علامـت سـرعت تعدیل منفی باشد و برعکس. برای تخمین ضـرایب الگـوی VECM کـافی اسـت کـه هـر یـک از معــادلات الگــو را بــه روش OLS بــرآورد کنــیم زیــرا از آنجــا کــه مجموعــه متغیرهــای (باوقفــه)

توضیحدهنده در همه معادلات الگو یکسان است برآوردکننـدههـای OLS کـارا خواهنـد بـود. در عین حال با توجه به اینکه تمامی متغیرهای الگو I(0) هستند انجام آزمونهای فرضـیه بـا اسـتفاده از آمارههای t و F از اعتبار لازم برخوردار است .(Tashkini, 2005)

مطالعه تجربی

قصــد داریــم تــا بــا اســتفاده از تکنیــک خودتوضــیح بــرداری غیرمقیــد (UVAR)، یــک الگــوی خودتوضیح برداری چهار متغیره را بر اساس تحلیلهای نظری بیان شـده بـرآورد نمـاییم. متغیرهـای مورد استفاده عبارتند از: لگاریتم طبیعی نرخ رشد شاخص قیمت خرده فروشی بـه قیمـت ثابـت سال :UNC.1376 لگاریتم طبیعی واریانس شرطی تورم که با استفاده از فرآینـد EGARCH(1,1)

و سری زمانی نرخ تورم ایجاد شده است که جانشین نااطمینانی تورم مـیباشـد. :I لگـاریتم طبیعـی مخارج سرمایهگذاری بخـش خصوصـی بـه قیمـت ثابـت سـال 1376 و :Y لگـاریتم طبیعـی تولیـد ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال .1376

جدول -(1-5) نتایج حاصل از بررسی مانایی متغیرها
آماره ADF آماره ADF آماره ADF آمارهADF متغیر
در سطح 0/90 در سطح 0/95 در سطح 0/99 محاسبه شده

-2/612874 -2/948404 -3/632900 1/342167 Y
-2/612874 -2/948404 -3/632900 -3/083368 d(y)
-3/184230 -3/508508 -4/165756 -3/463692 P
-2/601424 -2/926622 -3/581152 -9/920615 d(P)
-2/611531 -2/945842 -3/626784 -0/651592 I
-2/614300 -2/951125 -3/639407 -4/940008 d(I)
-2/611531 -2/945842 -3/626784 -2/292320 UNC
-2/612874 -2/948404 -3/632900 -6/307441 d(UNC)
مأخذ: نتایج تحقیق

اثر نااطمینانی تورم بر رشد اقتصادی ایران 77

قبل از برآورد مدل لازم است که مانایی متغیرها مورد بررسی قرار گیرد. جهت بررسـی مانـایی متغیرها از آزمون دیکی-فولر تعمیمیافته (ADF) استفاده شـده اسـت. نتـایج آزمـون دیکـی-فـولر تعمیم یافته (ADF) نشاندهنده آن است که کلیه متغیرها با سطح اطمینان %99 در سطح نامانـا بـوده اما پس از یک بار تفاضلگیری مانا میشوند و در نتیجه کلیه متغیرهای موجـود در مـدل I(1)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:4 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق در مورد شناخت ریسک و بازده ، CAPM و مدل سه عاملی فاما – فرنچ pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد شناخت ریسک و بازده ، CAPM و مدل سه عاملی فاما – فرنچ pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد شناخت ریسک و بازده ، CAPM و مدل سه عاملی فاما – فرنچ pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق در مورد شناخت ریسک و بازده ، CAPM و مدل سه عاملی فاما – فرنچ pdf :

شناخت ریسک و بازده ، CAPM و مدل سه عاملی فاما – فرنچ

ریسک و بازده:
مفهوم عمومی: انتظار بازده بالاتر داشتن مستلزم پذیرش ریسک بیشتر است.
بسیاری از سرمایه گذاران به این نکته توجه دارند که پذیرش ریسک بالاتر برای دریافت بازده های بالاتر الزامی است. در این مقاله ما دو مدل مهم را برای توضیح این رابطه بکار گرفته وآنها را توضیح می دهیم. آنگاه توضیح خواهیم داد که چگونه این ابزارها می توانند بوسیله سرمایه گذاران برای ارزیابی داراییهایی همانند اوراق قرضه مورد استفاده قرار گیرند.

چرا باید شرکتهای با ریسک بالاتر درآمدهای بالاتری هم داشته باشند ؟ مسلمً یک سرمایه گذار به ازای پذیرش ریسک بالاتر ، نیاز به بازده پیش بینی شده بالاتری دارد. و ما در واقع این ارتباط را با بررسی بازده های بلند مدت تاریخی سهام، اوراق قرضه و داراییهای با ریسک کمتر ، همانگونه که در اولین نمودار آمده است ، مشاهده می کنیم.

برای درک این مطلب ، فرض کنید که یک سرمایه گذاری که پیش بینی شده است یک میلیون دلار را بطور مستمر و سالانه ایجاد کند ، انجام گرفته است. یک فرد برای یک چنین دارایی چقدر حاضر است بپردازد؟ پاسخ به نامشخص بودن یا ریسک پذیری گردش وجوه نقد بستگی دارد. با مشخص بودن کامل شرایط که در آن گردش وجوهخ نقد بهنگام قرارداد کاملاض مشخص می شود ، یک سرمایه گذار دارایی را با نرخ بدون ریسک در نظر خواهد گرفت . همچنانکه میزان نا مشخصی افزایش می یابد ،بازده مورد نیاز برای جبران ریسک افزایش می یابد و در نتیجه در قیمت پایینتری سرمایه گذار مایل به سرمایه گذاری است ، زیرا ریسک بالاتر مستلزم دادن تخفیف است.

بعلاوه اقتصاد دانان فرض می کنند که سرمایه گذاران ریسک گریز هستند ، به این معنا که آنها حاضرند از بخشی از بازده چشم پوشی کنند ( و حتی حاضرند کمتر از ارزش فعلی بازده آتی پیش بینی شده را دریافت کنند ) تا ریسک را کاهش دهند. اگر این فرض درست باشد،انتظار داریم سرمایه گذاران برای جبران ریسک اضافی پذیرفته شده بواسطه نگهداری داراییهای ریسک پذیرتر ، بازده بیشتری را تقاضا کنند.

بی ثباتی شاخصی برای ریسک:
یکی از معیارهای کاملاً پذیرفته شده برای ریسک ، بی ثباتی ، یعنی میزان تغییر بازده دارایی در دوره های زمانی موفق ، است که عموماً به صورت انحراف استاندارد بازده ها بیان می شود. یک دارایی که دارای نوسانات شدید است ، انتظار میرود که دارای ریسک بالاتری باشد ، زیرا ارزش دارایی در زمانی که سرمایه گذار می خواهد آنرا بفروشد کمتر از آنچه است که پیش بینی شده بود. بعلاوه ، بی ثباتی بالاتر از نظر آماری، به معنی این است که ارزش آتی و بالقوه یک دارایی که بی ثباتی بالایی دارد در رنج وسیعتری افت می کند.

متنوع کردن و ریسک سیستماتیک:
البته از نظر قانونی ، بی ثباتی یک سهام خاص مربوط به خودش است و بهنگام بررسی ریسک اصلاً اهمیتی ندارد.وضعیتی را در نظر بگیرید که یک سرمایه گذار بدون اینکه متحمل هزینه اضافی گردد ، بی ثباتی مربوط به پورتفولیو ی داراییهای خود را کاهش دهد. این کار معمولاً از طریق متنوع کردن انجام می شود. فرض کنید به جای یک نوع سهام ، دو نوع سهم با بازده های پیش بینمی شده برابر نگه داری می شوند. از انجاییکه بازده سهام هیچ همبستگی با هم ندارند

، غیر ممکن است که در یک زمان هر دو حرکات شدیدی را تجربه کنند و در نتیجه بی ثباتی کل پورتفولیو را کاهش می دهند. چون داراییها در یک ارتباط محدود با یکدیگر حرکت نمی کنند (البته نسبت به هم کمی همبستگی مثبت دارند ) ، بی ثباتی کل بدون آنکه بازده مورد انتظار کاهش یابد و با توزیع پول در بین چند دارایی ،کاهش می یابد .

این مفهوم متنوع کردن یکی از مهمترین اصول پورتفولیو ی مدرن است ، بی ثباتی با اضافه شدن داراییهای بیشتری به پورتفولیو کاهش می یابد. اگرچه این نکته را باید متذکر شد که ، نرخ کاهش بی ثباتی بر اثر اضافه شدن داراییها در صورتی که تعداد داراییها در پورتفولیو افزایش یابد ، کاهش پیدا می کند. همانگونه که نمودار زیر برای یک سناریوی خاص نشان می دهد (%20 بی ثباتی برای هر دارایی و کووراریانس صفر بین داراییها) ، قاعده کلی این است که یک پورتفولیو که شامل حداقل 30 % دارایی است ، به خوبی متنوع شده است.

بی ثبتی را می توان بدون هیچ هزینه خاص و فقط از طریق متنوع کردن ، کاهش داد ، البته این نکته برای سرمایه گذاران قابل ذکر است که آنها نباید برای آن بخش از بی ثباتی سهام و یا به خاطر یک پورتفولیوی که به خوبی متنوع شده است ، انتظار پاداش داشته باشند. این نوع بی ثباتی را در ادبیات مالی ، ریسک غیر سیستماتیک می گویند ، زیرا ناشی از کل بازار نیست ، بلکه فقط یک نویز اتفاقی اضافی برای بازده آن دارایی خاص است.از آنجاییکه این نویز دارای بازده صفر است ، می توان آنرا با اضافه کردن اوراق بهادار بیشتر به پورتفولیو ، متنوع نمود . در این صورت میانگین آن صفر خواهد بود و انحراف استاندارد آن هرچه تعداد داراییهای اضافه شده بیشتر گردد ، کاهش می یابد.

نتیجه منطقی این فرضیه آن است که اگر تعداد داراییهای موجود در یک پورتفولیو کافی باشد ، بی ثباتی پورتفولیو با کل بازار هماهنگ می شود. بنابراین ،سرمایه گذاران فقط بایستی برای آن بخش از ریسک که نمی توان آنرا با متنوع کردن از بین برد منتظر پاداش باشند.

بتا یک معیار برای ریسک سیستماتیک:

همانگونه که در بالا گفته شد ، یک دارایی دارای هر دو ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک است. بخشی از بیثباتی که به عنوان سیستماتیک مورد توجه قرار می گیرد با میزان انحراف بازده آن از کل بازار اندازه گیری می شود. برای مشخص کردن این بی ثباتی از پارامتری به نام بتا استفاده می شود که توزیع ریسک را برای یک اوراق بهادار خاص در یک پورتفولیو که به خوبی متنوع شده است را اندازه گیری می کند.

 

که در آن
بازده دارایی
بازده بازار
واریانس بازده بازارو
کووراریانس بین بازده بازار و بازده دارایی است.

در عمل،بتا با استفاده از بازده های تاریخی برای بازار و دارایی و برای پورتفولیو بازار به صورت شاخص کل همانند S&P 500 یا Russel 2000 محاسبه می شود. اینگونه اطلاعات به طور گسترده از طریق بانکهای اطلاعاتی مالی در دسترس بوده و می توان آنها را در بسته های نرم افزاری همانند Excel یا SPSS دانلود کرد.
برای مشخص کردن بتا یک پورتفولیو ، به سادگی میانگین بتای اوراق بهادار خاص را که با توجه به بازار سرمایه هر اوراق وزن گذاری شده است ،محاسبه می کنیم.

بخش بعدی توضیح می دهد که چگونه می توان میزان یک ریسک را در یک مدل قرار داده و از آن برای توضیح رابطه بین ریسک سیستماتیک و بازده مورد انتظار استفاده کرد.

CAPM
فرضیات اصلی برای فرموله کردن مدل
مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای (CAPM) سعی می کند که رابطه بین بتای یک دارایی و بازده مورد انتظار برای آنرا توضیح دهد. مدل CAPM شامل کسری فرضیات ساده در مورد رفتار سرمایه گذار و وجود یک عامل ریسک متداول است.

اولین فرض این است که سرمایه گذاران فقط مراقب بازده مورد انتظار و بی ثباتی هستند. بنابراین ، همانند مصرف کنندگان معمولی ، آنها بازده مورد انتظار را برای یک سطح مشخص از بی ثباتی ، افزایش می دهند. دوم اینکه ، تمام سرمایه گذاران نظر یکسانی در مورد موازنه ریسک و بازده در بازار دارند.
فرض سوم این است که ، تنها یک عامل ریسک در یک پورتفولیو بزرگ بازار وجود دارد.فرض شده است که سرمایه گذاراران پورتفولیو متنوع شده را نگهداری میکنند ، زیرا بازار برای ریسکهایی که از طریق متنوع کردن می توان آنها را حذف کرد ،چیزی به سرمایه گذاراران نمی دهد. بنابراین ، CAPM می گوید که اگر بتای یک اوراق بهادار مشخص باشد ، این امکان وجود دارد که بازده آنرا نیز محاسبه کرد.

 

مدل منطقی: بهبود درک مستقیم
برای ایجاد شناخت نسبت به این مدل ، در ابتدا فرض کنید که دارایی هیچ بی ثباتی ندارد و بنابراین ریسکی هم ندارد.پس بازده آن با بازار تغییر نمی کند. بنابراین بتای این دارایی صفراست و بازده مورد انتظار برای آن معادل با نرخ بدون ریسک است.
سپس فرض کنید که ، دارایی در ارتباط با بازار حرکت می کند ، یا بتای آن یک است. بنابراین با توجه به این همبستگی با بازار ، طبق تعریف این دارایی درآمدی معادل با بازار را تولید می کند.

دوباره ، در مورد دارایی فکر کنید که نوسانات بازده ایی بزگتری را نسبت به بازار تجربه کرده است ، یا دارای بتای بزرگتر از یک است. م انتظار خواهیم داشت تا این دارایی با توجه به ریسک اضافه ایی که دارد ، بازده بالاتری نیز داشته باشد.
اگر ما این رابطه بین بازده های مورد انتظار برای یک دارایی را با میزان ریسک بازاری که آنها با آن مواجه هستند را عمومیت دهیم ،به معادله CAPM می رسیم:

که در آن نرخ بدون ریسک و
بازده بیش از پورتفولیوی بازار برای دارایی بدون ریسک است ، که اغلب به پاداش ریسک سرمایه می گویند.
در واقع CAPM می گوید که ، انتظار می رود که یک دارایی بازده ایی معادل با نرخ بازده بدون ریسک بعلاوه یک پاداش برای قبول ریسک داشته باشد که با بتای دارایی اندازه گیری می شود. نمودار زیر این رابطه پیش بینی شده را برای بتا و بازده نشان می دهد ، این خط را ، خط امنیت بازار می نامند.

در انگلیسی بتا نسبت افزایش بازده مورد انتظار برای یک دارایی به کل افزایش بازده در بازار است که درآن بازده اضافی به صورت بازده مربوط به یک دارایی منهای بازده مربوط به یک دارایی با ریسک صفر ، تعریف می شود. برای مثال برای یک دارایی با بتای 5/1 انتظار میرود که بازده برای این داریی در حالیکه بازده دارایی بدون ریسک در بازار 10% است ، 15% باشد.
بنابراین بتا یک روش عددی برای بیان این مطلب است که ، بازده مورد انتظار برای داراییهایی که با بازار دارای کوواریانس بالا هستند ،به شدت نسبت به نوسانات بازار حساس هستند.

CAPM ابزاری برای مدیران ارزیابی کننده سرمایه:
به خاطر دارید که ، CAPM ، زمانیکه بازده مورد انتظار برای یک دارایی خاص یا یک پورتفولیو متاسب با ریسک آن و بازده بازار است،می تواند بعنوان ابزاری برای ارزیابی کارایی مدیران فعال به کار گرفته شود.

مدیران فعال در امر سرمایه سعی می کنند تا با انتخاب سهامها براساس تحقیقات و گزینه های موجود و قرار دادن آنها در پورتفولیو بهتراز بازار عمل کنند.یکی از مهمترین پرسشهایی که در مورد بازده واقعی مطرح است ، این می باشد که آیا مدیران سرمایه واقعاً بازده بالاتری نسبت به بازده بر اساس ریسک ارائه می کنند؟ مدل CAPM یک برآورد از آنچه که بازده باید باشد و نیز بتای ریسک پورتفولیو به ما می دهد. اگر بازده واقعی بالاتر از بازده بر مبنای مدل CAPM باشد ، این نقاط به سمت ارزش بالاتر حرکت می کنند. اگر مدیر بازدهی کمتر یا مساوی داشته باشد ، او دقیقاً دستمزدش را دریافت می کند زیرا ارزش سرمایه گذاری را اضافه نکرده است.

بر اساس توضیحات قبلی ما در مورد موازنه ریسک و بازده ،می توانیم ببینیم که یک راه برای آنکه یک مدیر لازده مورد انتظار را برای سرمایه افزایش دهد این است که در جاهایی سرمایه گذاری کند که ریسک سیستماتیک بیشتری دارند. در حقیقت با پذیرش واریانس بیشتر ، مدیر می تواند بتای سرمایه (ریسک پورتفولیو)و در نتیجه بازده مورد انتظارش را افزایش دهد.

اگرچه برخی از سرمایه گذاران ممکن است ریسک بالاتر را برای افزایش بازده مورد انتظار قبول کنند ، اما مقادیر واقعی برای یک سرمایه نشان می دهند که او می تواند بازده بالاتر را با همان ریسک و یا کمتر از آن بدست آورد. در واقع ما می پرسیم که آیا مدیر قادر است یک پورتفولیو که بازده ایی بالاتر از انچه که CAPM پیش بینی کرده است ، داشته باشد؟ بازده واقعی یک پورتفولیو را با بازده مورد انتظار پیش بینی شده بوسیله CAPM مقایسه کنید. اختلاف بین اید دو “بازده اضافی” است که اغلب به آن می گویند.از نظر نموداری اگر بزرگتر از صفر باشد به معنی این است که این پورتفولیو باید بالای خط امنیت بازار باشد. از وجود یا عدم وجود یک آلفای مثبت می توان برای ارزیابی کارآیی یک مدیر استفاده کرد.

 

تحلیلهای رگرسیون :ابزاری برای استفاده از CAPM
برای اینکه مشخص شود آیا یک مدیر بواسطه لرزش افزوده ایی که بدست آورده باید بستانکار شود ، می توانیم پورتفولیوی مدیر را بااستفاده از مدل CAPM و رگرسیون تجزیه و تحلیل کنیم.
در این حالت ما می خواهیم بدانیم که چگونه بازده یک دارایی خاص یا پورتفولیو با توجه به بازده بازار تغییر می کند. برای انجام این رگرسیون به سه سری اطلاعات زمانی نیاز داریم .

اول: بازده(معمولاً ماهیانه ) برای سهامی که ما بتای آنرا برای یک دوره خاص(اغلب 3 یا 5 ساله) مشخص کرده ایم .
دوم: بازده شاخص کل بازار برای همان دوره
سوم: بازده بدون ریسک برای همان دوره
جای تعجب نخواهد بود اگر معادله ایی که بدست می آوریم شبیه به معادله CAPM باشد که در بالا به آن اشاره شد:

توجه داشته باشید که اضافه شدن آلفا برای مشخص کردن ارزش افزوده مدیر سرمایه است. بعلاوه توجه داشته بلاشید که عبارت بتا در فرمول رگرسیون معادل با همان بتایی است که قبلاً گفته شد و محاسبه آن نیر مطابق همان روش قبلی است.
با مرتب کردن این معادله می توانیم رگرسیون را انجام داده و مشخص کنیم آیا آلفا واقعاً مثبت است یا خیر. برای انجام آزمایش ، اطلاعات را به گونه ایی تنظیم کرده ایم که بازده بالاتر باشد. با کم کردن از دو طرف معادله خواهیم داشت:

حالا معادله به یک معادله خطی آشنا تبدیل شده است و ما می توانیم بازده سرمایه ایی تاریخی بالاتر (سهام خاص ) از بازده تاریخی بازار را مشخص کنیم.رگرسیون روی نمودار نقاطی را مشخص میکند که باید نمودار تا آجاییکه ممکن است با این نقاط انطباق داشته باشد. شیب این خط بتا است .آلفا محل برخورد این خط با محور عمودی است. و نشان می دهد که تا چه میزان وضعیت سرمایه بهتر از CAPM پیش بینی شده است.

اگر آلفا صفر باشد انتظار میرود که خط رگرسیون از مبدا شروع شود ، در ضمن آلفا می تواند منفی هم باشد.

بررسی CAPM:
اگرچه CAPM یک ابزار مفید و بسیار کآرمد است ولی نگرانیهایی در مورد بازده کلی وجود دارد. برخی از این نگرانیها بواسطه تحقیقات آکادمیک که در سالهای اخیر صورت گرفته است بروز کرده است.

قدرت پیش بینی صحیح CAPM جای تردید دارد. زمانی که بازده واقعی با آنچه که CAPM پیش بینی کرده است مورد مقایسه قرار می گیرد ، مشخص می شود که این مدل برخی اوقات درست کار نمی کند. ما کشف کردیم که مدلهای CAPM مقدار0/85 را برای بدست میآورند ، در حالیکه مقدار یکی از مهمترین دلایل برای جامعیت CAPM است ، که مشخص شده است دقیقاً 15% از انحراف مشاهده شده در بازده ها همچنان بدون دلیل مانده است.
بعلاوه بسیاری از محققان بر این باورند که ، سایر عوامل ریسک نیر تاثیر عمده ای بر روی بازده مورد انتظار در بازار دارند. بنابراین سادگی فرضیات CAPM در مورد اینکه فقط یک عامل ریسک را در نظر می گیرد جای تامل دارد.

این انتقادات در بساری موارد با یکدیگر مرتبط هستند ، پیشرفت در یکی از آنها باعث تاثیر گذاری روی بقیه می شود. از آنجاییکه قدرت پیش بینی و توضیح CAPM با توجه به ساختار مدلی آن است ،در تجزیه و تحلیل ارزش سرمایه بوسیله محققان آکادمیک ، فرض وجود یک عامل واحد در ریسک بی ارزش است.

افزایش عوامل باعث افزایش قدرت پیش بینی می شود:
امروزه مشخص شده است که شرکتها با عوامل مخاطره آمیز زیادی سرو کار دارند. برخی از این عوامل خطر عبارتند از: ریسک بازار ، خطر ورشکستگی ، خطر ارزی ، خطر عرضه کنندگان ، و غیره. با توجه به اینکه در مدل CAPM از یک عامل استفاده می شود منطقی است که مدلی که در برگیرنده عوامل بیشتری باشد ، مدل کاملتر و دقیقتری خواهد بود. در عمل ، عوامل اضافی باعث توزیع بیشتر ریسکی که یک شرکت با آن مواجه است ، می شود. یک عامل ریسک می تواند به چندین بعد تجزیه شود.

بعلاوه ، از نظر آماری ، افزایش متغیرهای مستقل به رگرسیون اغلب باعث بهبود قدرت تفسیری مدل میگردد. بهمین دلایل ، در مدلهای چند عاملی فرض وجود یک عامل حذف شده و به دنبال سایر عواملی که بازده مورد انمتظار یک دارایی را تحت تاثیر قرار می دهند ، می گردند.
با توجه به فرضیات متعددی که وجود دارد ، صرفنظر از اینکه عوامل مختلفی وجود دارد و اطلاعات موجود در بازار زیاد است ،یکی از بزرگترین اهداف محققان این است که عوامل ریسک بیشتری که توانایی پیش بینی را افزایش می دهند را مشخص کنند.

فاما و فرنچ و مدل سه عاملی:
اندازه و مقدار عوامل باعث ایجاد قدرت توضیحی بیشتر می گردد.
محققان معروف اوجین فاما و کن فرنچ تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام دادنهد و به این نتیجه رسیدند که بغیر از ریسک بازار ، عواملی چون “مقدار” و “اندازه” نیز عوامل مهمی هستند ، که برای توضیح علت گرایش سهام عمومی بکار گرفته می شوند. برای مشخص کردن این ریسکها ، آنها دو عامل را ایجاد کردند:
SMB برای مشخص کردن اندازه ریسک و
HML برای مشخص کردن مقدار ریسک.
فاما و فرنچ این یافته ها را برای اولین بار در سال 1992 منتشر کردند و از همان زمان نیز به اصلاح کارشان ادامه داده اند.

عوامل SMB و HML :
عامل SMB : حسابداری اندازه جایزه
SMB که مخفف کلمات Small Minus Big است ، برای اندازه گیری بازده اضافی سرمایه گذارانی که به طور تاریخی بابت سرمایه گذاری در سهام شرکتهای با بازار سرمایه نسبتاض کوچک ،دریافت می کنند طراحی شده است. این بازده اضافی را اغلب ” اندازه جایزه ” می گویند.

در عمل ، عامل smb ماهیانه به این صورت محاسبه می شود که بازده متوسط برای 30% کوچکترین سهام ها از بازده متوسط 30 % بزرگترین سهام ها در همان ماه کسر می گردد. SMB مثبت در یک ماه به معنی این است که مجموعه سهام کوچتر از مجموعه سهام بزرگتر ، بهتر عمل کرده است. SMB منفی در یک ماه به این معنی است که مجموعه بزرگ بهتر عمل کرده است. با توجه به CAPM ، زمانی که تحلیلهای تاریخی انجام می شود ، ما از عوامل SMB محاسبه

شده برای هر دوره زمانی که اغلب ماهیانه است، استفاده می کنیم . و برای اهداف پیش بینی ( آلفای بازده اضافی محاسبه می شود )، از متوسط تاریخی عامل یا یک پاداش حدسی خوب استفاده می کنیم. بعنوان مرجع ، میانگین تاریخی عامل SMB سالیانه از ژولای 1926 تا ژولای 2002 حدود 3/3% است. در سخنرانی که اخیراً کن فرنچ انجام داده است وی گفته که پاداشSMB سالیانه ، امروزه بین 5/1 تا 2 % است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:4 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود تحقیق سوپر کامپیوتر ها pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق سوپر کامپیوتر ها pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق سوپر کامپیوتر ها pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق سوپر کامپیوتر ها pdf :

ساخت بزرگترین ابر رایانه در انگلستان
ابر رایانه جدید پیچیده‌‏ترین محاسبات را ظرف چند ثانیه انجام خواهد داد.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ،‌ از ایلنا, دانشگاه سوان سی انگلستان در صدد است با همکاری غول الکترونیکی IBM بزرگترین و پرقدرت‌‏ترین ابر رایانه جهان را تولید کند.
مسوولین این دانشگاه می‌‏گویند: با اجرای طرح مذکور سوان سی به یک مرکز تحقیقات علمی برتر مبدل خواهد شد.

این ابر رایانه که به اندازه یک زمین تنیس فضا اشغال می‌‏کند در محل دانشگاه مذکور ساخته خواهد شد.
کارشناسان پیش‌‏بینی می‌‏کنند این ابر رایانه، نسل جدید محاسبات پیچیده‌‏ای را که درحال حاضر با ابر رایانه‌‏های موجود ساعت‌‏ها و گاهاٌ روزها طول می‌‏کشد ظرف چند ثانیه انجام می‌‏دهد.

فن آوری هایی که برای ابر رایانه ها شکل گرفته اند عبارتند از:
• پردازش برداری
• خنک سازی به کمک مایع
• دسترسی به حافظه نا یکنواخت(NUMA)
• لوح های شیاری ( که اولین نمونه ی ان بعد ها RAID نام گرفت)
• سیستم فایل موازی
سیتم عامل :
سیستم عامل آنها، که اغلب نسخه ای از لینوکس است، با سیستم عامل های دیگر ماشین های کوچکتر تفاوتی ندارند.
برنامه نویسی:
کمپایلر های فرترن تک منظوره سریعتر از کمپایلر های زبان برنامه نویسی C و زبان برنامه نویسی++C کد تولید می کنند بنا بر این فرترن زبان انتخابی برنامه نویسی علمی و بنابر این زبان بیشتر برنامه هایی که در ابر رایانه ها پیاده می شود است.
ابر رایانه وسیله ای برای تبدیل مسایل محاسبه ای به مسایل ورودی و خروجی است.




تاریخچه:
ابر رایانه رایانه ای است که در زمان معرفی از نظر ظرفیت پردازش و به خصوص سرعت محاسبه ازدیگر ماشین ها قوی تر باشد. اولین ابر رایانه ها در دهه ی 1960به طور عمده در موسسه اطلاعات کنترل (CDC) توسط سیمور کری«Seymour Cray» طراحی شد. کری تا دهه ی 1970 زمانی که برای تاسیس شرکت خود پژوهشکده کری, از آن جدا شد آنرا هدایت می کرد.
کری بعدها با طرح های جدید خود بازار ابر رایانه را در دست گرفت و تا 25 سال (1965 1990) بی رقیب ماند. در دهه ی 1980به موازات تولید یک دهه قبل تر کامپیوتر کوچک هاشمار زیادی از رقیبان کوچکتر وارد بازار شدند اما بسیاری از آنها در رکود بازار ابر رایانه ها ی اواسط دهه ی 1990 ناپدید شدند. امروزه ابر رایانه ها طرح های یک بار تولید شونده هستند که توسط شرکت های سنتی مانند IBM و HP طراحی می شوند. این شرکت ها بسیاری از شرکت های دهه ی 1980 را برای استفاده از تجاربشان خریداری کردند، هر چند در طراحی ابر رایانه ها موسسه ی کری متخصص تر است .

معنای کلمه ی ابر رایانه تا حدی متغیر است , و ابر رایانه های امروزی فردا دیگر کاربردی نخواهند داشت، همانگونه که از کولاسوس (Colossus)،‌ (اولین رایانه ی الکترونیکی برنامه دار رقمی دنیا، که طی جنگ جهانی دوم رمز های آلمانی ها را می شکست) پیدا است.

کاربرد ها
ابر رایانه ها برای کارهایی که به محاسبات زیاد و دقیق نیازمند است به کار می رود از جمله: پیش بینی وضع هوا , تحقیقات آب و هوایی ( که شامل گرم شدن جهانی می شود)، نمونه سازی مولکولی (محاسبه ی ساختار ها و خصوصیات ترکیب های شیمیایی، درشت مولکول های زیستی، بسپار ها, و بلور ها، شبیه سازی های فیزیکی ( مانند شبیه سازی هوا پیما در تونل باد، شبیه سازی انفجار جنگ افزار های هسته ای و تحقیقات در مورد جوش هسته ای )، رمز گشایی و مانند آن. موسسه های نظامی و علمی از بزرگترین مشتری ها می باشند

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
شنبه 95 مرداد 30 , ساعت 5:4 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود کارآموزی در شرکت پولاد دژ هفشجان pdf دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود کارآموزی در شرکت پولاد دژ هفشجان pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود کارآموزی در شرکت پولاد دژ هفشجان pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود کارآموزی در شرکت پولاد دژ هفشجان pdf :

کارآموزی در شرکت پولاد دژ هفشجان

سپتیک تانکها:
سپتیک تانکها مخازن بدون نشتی هستند که فاضلاب را در خود نگهداری کرده و موجب تجزیه آنها بوسیله باکتریها می شوند.
سپتیک تانکها بر خلاف چاهها بر رو ی فاضلاب عمل کرده و وسایل بهداشتی تری برای دفع فاضلاب محسوب می شوند. ساختمان و نصب سپتیک تانکها را بایستی با توجه به مقررات شهری انجام داد.
فاضلاب از طریق مجرای خروجی از منزل به سپتیک تانک داخل می شود در تانک مواد سنگین تر به ته آن نشست کرده و در آنجا تحت عمل باکتریها بحالت مایع در می آیند. مایعات از سپتیک تانکها خارج شده و از طریق مقسم ها به ناطقه تخلیه یا گودال جذب وارد می شوند در این جا فاضلاب جذب زمین می شوند.

طرز ساختن سپتیک تانکها:
سپتیک تانکها طوری ساخته می شوند که دارای یک ورودی و یک خروجی هستند محل نصب خروجی همیشه پائین تر از ورودی است تا از برگشتن فاضلاب بداخل جلوگیری بعمل آید . برای نظافت تناوبی تانک دریجه بر روی آن تعبیه شده است.
بعضی از عواملی را که بایستی در نصب یک سپتیک تانک و ساختن منطقه تخلیه در نظر داشت عبارتند از:
1-مقدار فاضلاب که بایستنی دفع شود.

2-خصوصیات زمین محل از نظر جذب آب .
3-شیب زمین برای ساختن و نصب سپتیک تانکها توصیه می شود به افراد یا موسساتی مراجعه کنیم که در این امر تخصص داشته و به مقررات شهری مربوط به این مورد آشنایی داشته باشند.
لوله ها و اتصالات :

برای سیستم های آبرسانی و فاضلاب منازل لوله های گوناگون و در کیفیت ها مختلفی وجود دارند و هر یک از این انواع مزایا و نواقص خاص خود را داراست.
برای انتخاب بهترین لوله ،آشنایی با انواع مختلف آن و هم چنین اتصالات و رابط های مختلف ضروری می باشد در لوله کشی منازل از چندین نوع لوله استفاده می شوند که در این نوع عبارتند از:لوله چدنی –لوله برنجی و فولادی-لوله مسی-لوله پلاستیکی.
لوله چدنی:

از لوله چدنی معمولا در سیستم فاضلاب منزل در محل مجرای اصلی و لوله هوا گیر اصلی استفاده می شود این نوع لوله گاهی در خطوط افقی فاضلاب نیز بکار برده می شوند.
لوله چدنی از آنجا که دوام فوق العاده زیادی را داراست برای لوله کشی در زیر زمین بسیار مناسب است اما بهرحال خیلی سنگین بوده و نصب آن نیز وقت گیر است.
سیستم های تخلیه یا فاضلاب :
سیستم فاضلاب منزل ،آب آلوده و مصرفی را از خانه دور ساخته و آنرا در فاضلاب عمومی یا چاه و یا سپتیک تانک خصوصی منزل تخلیه می کند.جریان فاضلاب صرفا بعلت فشار ناشی از ثقل زمین یا وزن آب صورت می گیرد.

سیستم فاضلاب از سیستم آب رسانی کاملا جدا است تا از آلودگی آب تازه شما جلوگیری بعمل آید اما بهر صورت مواردی هستند که احتمال آلودگی در آنها وجود دارد . این موارد به ارتباط بینی موسوم بوده و در فوق شرح داده شده اند.
در سیستم فاضلاب خانه ،آب و کثافات از محل وسایل مصرفی و آبریزگاه ها و از طریق لوله های فاضلاب فرعی بطرف لوله اصلی فاضلاب حرکت می کنند. لوله اصلی فاضلاب به مجرای تخلیه متصل می شود که فاضلاب از طریق آن خانه را ترک می کند. دریچه های درب دارای (سه راهی درب دار) هستند که معمولا در یکطرف هر خط افقی فاضلاب وجود دارند از محل این راه بازکن ها می توان در مواقع بند شدن فاضلاب به باز کردن آن مبادرت نمود.

هر وسیله مصرف آب به یک لوله هوا گیری وصل شده است که این به نوبه خود به یک هوا گیر پشت بام متصل است هواگیر اصلی خود ادامه قسمت بالای لوله فاضلاب اصلی است و بهمه توالت های خانه متصل می باشد . هوا گیر های به وسایل مصرف آب دیگر وصل هستند .هوا گیر ها گازهای فاضلاب را خارج ساخته و موجب می گردند که سیستم تخلیه منزل فشاری معادل فشار فضای آزاد داشته باشد.
برای جلوگیری از خروج یا تخلیه آب از تله ها یا سیفونهای آبی مربوط به وسایل مصرف آب فشار لوله های فاضلاب بایستی با فشار هوای آزاد برابر باشد. آبیکه که در هر کدام از این تله ها وجود دارد موجب انسداد مسیر فاضلاب شده و از عبور گاز فاضلاب یا باکتریها به داخل خانه جلوگیری می کند.

چاهها و سپتیک تانکها :
چاهها و سپتیک تانکها جزو سیستم خای دفع کثافات خصوصی منازل محسوب می شوند و از آنها در منازلی استفاده می شوند که به سیستم فاضلاب عمومی متصل نیستند.
چاهها چیزی جز مخزنی برای فاضلاب خام منازل نیستند و طبعا در آنها هیچگونه پیش بینی خاصی برای تجزیه فاضلاب نشده است و در چاهها فاضلاب صرفا به زمین های اطراف نفوذ کرده و دفع می شود.
چاهها جز سیستم های غیر بهداشتی محسوب می شوند زیرا فاقد هر گونه وسیله تجزیه فاضلاب هستند وقتی این چاهها در مجاوری یک منبع آب قرار گرفته باشند ،احتمال آلودگی منبع وجود خواهد داشت.
در صورتیکه منزل شما به چاه فاضلاب مجهز باشد است آنرا زود به زود تخلیه کنید . برای تجزیه و جذب بهتر فاضلاب مواد مایع کننده تجاری خاصی وجود دارند که می توان آنها را خریداری نموده و بداخل چاه ریخت.
لوله چدنی در دو نوع سبک و سنگین وجود دادرد. این لوله ها بدو نوع ساخته می شوند.

 

1-طوقه دار 2-بی طوقه
لوله چدنی طوقه دار را می توان له صورت یک سر طوقه ابی یا دو سر طوقه ای خریداری کرد .چنانچه لوله دو سر طوقه ای در دسترس بوده و خریداری شود برای طول های کوتاه مفید خواهد بود زیرا وقتی این لوله به دو قسمت بریده شود هر دو قسمت یک سر طوقه دار یا گشاد را خواهند داشت.
لوله چدنی طوقه دار یا بی طوقه معمولا در دو قطر 5تا10 سانتی متری و طولهای 5/1 متر تا سه متر وجود دارد برای لوله های چدنی طوقه دار رابطه ها و اتصالات زیر وجود دارند.
1-زانویی 90درجه 2- سه راهی با دهانه های هم قطر که از آن برای اتصال سه لوله یا دولوله ویک درپوش راه بازکنی استفاده می شود .3-دو راهی Y شکل که از آن برای اتصال سه لوله یا دو لوله همراه با یک در پوش راه باز کنی استفاده می شود .4- سه راهی با یک دهانه باریک که برای ارتباط لوله های فرعی فاضلاب به لوله های اصلی فاضلاب به کار می رود .
برای لوله های چدنی بی طوقه رابط ها و اتصالات زیر وجود دارند.

5- زانوئی 90 درجه 6-زانوئی 45 درجه 7- سه راهی با دهانه های هم قطر که برای اتصال سه لوله و یا اتصال سه لوله و یک درپوش راه باز کنی به کار می رود .8- دو راهی Y شکل که برای اتصال سه لوله و یه اتصال سه لوله و یک درپوش راه باز کنی به کار می رود.

 

لوله مسی:
لوله مسی در هر دو قسمت آب رسانی و فاضلاب منزل قابل استفاده است . دوام لوله مسی از لوله های برنجی و یا فو.لادی بیشتر بوده و در برابر عوامل خورنده مقاوم می باشد وهمچنین مار با آن بسیارآسانتر است.
از لوله مسی در آبرسانی منزل غالباً به هر دو منظور تامین آب سرد وگرم وهمچنین خطوط منشعب به نقاط مصرف استفاده می شود.در سیستم فاضلاب می توان از لوله مسی درلوله اصلی فاضلاب، لوله های افقی ولوله های هواگیراستفاده نمود.
لوله مسی در انواع سخت ونرم یا قابل انعطاف وجود دارد.
لوله مسی سخت در سه ضخامت وجود دارد1-نوعM-جدار نازک 2-نوعLجدار متوسط3-نوعKجدار ضخیم
لوله مسی نرم در دو ضخامت وجود دارد :1-نوع

Lجدار متوسط 2-نوعKجدار ضخیم
لوله های سخت ونرم هردو در قطرهای3/8تا3اینچ وجود دارند.برای لوله سخت از رابطها واتصالات لحیم شدنی استفاده می شود.
برای لوله نرم می توان از رابطهای لحیم شونده یا انواع فشاری(مهره،ماسوره،ممک وغیره)یا لب برگشته استفاده نمود.
برای لوله های مسی سخت ولوله های مسی نرم رابط های لحیم شونده ذیل قابل استفاده اند.

5- سه راهی با ورودی اضافی در پهلوی که برای اتصال سه لوله هم هم قط با یک لوله با قطر باریکتر به کار می رود.
2-زانویی 90درجه6-ادابتور لوله چدنی که برای اتصال لوله مسی به لوله چدنی به کار میرود.
3-زانویی 45درجه7-ادابتورلوله فولادی که برای اتصال لوله مسی به لوله چدنی به کار میرود.
4-دوراهی Yشکل 45درجه که از آن برای اتصال سه لوله یا اتصال دو لوله ویک راه باز کنی استفاده می شود
8-فلانچ که برای اتصال توالت فرنگی به سیستم فاضلاب به کار می رود 1-سه راهی که برای اتصال سه لوله به کار می رود.

برای لوله های مسی نرم می توان از رابطهای لبه برگشته و فشاری ذیل استفاده کرد.
1-سه راهی برای اتصال سه لوله بهم2-زانویی90درجه3-ادابتور نر4-ادابتور ماده که برای اتصال لوله مسی به لوله فولادی به کار می روند5-مهره ماسوره یک رابط سه تکه مخصوص است که از آن برای ارتباط دولوله استفاده می شود. مهره ماسوره برای ارتباط لوله هایی به کار می رود که احتیاج به باز وبست کردن متناوب آنها داریم.برای مثال می توان نقطه اتصال لوله ویا سایر وسایل آبی دیگری را ذکر نمود.
درهنگام تعویض یک لوله ویا افزودن یک انشعاب جدید بایستی از مهره ماسوره در محل استفاده شود بکمک این رابطها میتوان قسمتی از یک لوله را بدون باز کردن تمام لوله های دیگر از محل خارج ساخت.

تعیین محل مسدود لوله فاضلاب:
در هر نقطه از سیستم فاضلاب منزل احتمال انسداد یا بستگی وجود دارد.
برای تعیین محل این انسداد از نقطه وقوع آن در خط فاضلاب اصلی یا فاضلاب یک وسیله مصرف خاص می توان آزمایش ساده ای را انجام دهید. روش باز کردن گیر در سیستم اصلی فاضلاب با رفع گیر درفاضلاب یک نقطه مصرف تفاوت دارد از این رو تعیین محل گیر حائز اهمیت است.

1-شیر آب رادر محل همه دستشویی ها ،ظرفشوییها،وانهاو دوشها باز کنید واز تخلیه آب بوسیله لوله فاضلاب هر یک از این وسایل اطمینان حاصل نمایید.
در صورتیکه آب از بیش از دو یا چند نقطه مصرف تخلیه نشود گیر یا راهبندان در محل خط اصلی فاضلاب است .در این صورت به قسمت زیر که مربوط به باز کردن خط اصلی فاضلاب می باشد مراجعه می نماییم .
اگر آب تنها از یک نقطه مصرف تخلیه نمی شودگیر در محل فاضلاب خاص آن وسیله است که بصورت زیر عمل می کنیم.

باز کردن فاضلاب نقاط مصرف:
هر نقطه مصرف آب در منزل شما دارای یک فاضلاب مخصوص به خود است که آنرا به فاضلاب اصلی مرتبط می سازد .گرفتگی مجرا می تواند در هر قسمتی از فاضلاب اتفاق بیفتد برای رفع گرفتگی کار را با پاک کردن مسدود کننده 1-از صافی شروع می کنیم.

اگر دستشویی یا هر نقطه مصرف آب دیگر شما به مسدود کننده جریان آب مجهز باشد به مبحث پاک کردن صافی شروع کنید.
باز کردن مجرای فاضلاب اصلی تعیین محل انسداد:

سیستم فاضلاب اصلی منزل شما دارای یک یا چند نقطه راه باز کن است که از آنجا می توان به فاضلاب دسترسی پیدا کرده و گیر آنرا رفع نمود.
برای تعیین تعداد نقاط را باز کن 1-سیستم فاضلاب را بازرسی می کنیم .اگر فاضلاب تنها دارای یک راه باز کن است کار را بایستی از آن نقطه شروع کرد.
اگر فاضلاب منزل دارای 2 یا چند راه باز کن باشد برای آنکه بدانیم از کدام یک از این نقاط بایستی به رفع گرفتگی مبادرت نماید لازمست ابتدا محل گرفتگی را تعیین می کنیم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ