سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره حکمت، رستگاری است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 6:42 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد مکزیک در pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مکزیک در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مکزیک در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مکزیک در pdf :

مکزیک

ایالات متحده مکزیک در آمریکاى مرکزى واقع و از شمال به ایالات متحده آمریکا، جنوب به گواتمالا و بلیز و از شرق به خلیج مکزیک و دریاى کارائیب و از طرف غرب به اقیانوس کبیر و خلیج کالیفرنیا محدود مى‌شود.

مکزیک در شمال قاره آمریکا واقع، با ایالات متحده آمریکا، آمریکاى مرکزی، خلیج مکزیک، دریاى کارائیب و اقیانوس آرام هم مرز مى‌باشد که این موقعیت جغرافیایى به این کشور اهمیت سوق‌الجیشى و استراتژیک ویژه‌اى بخشیده است. ثبات این کشور با توجه به حد فاصل بودن بین منطقه پرآشوب آمریکاى مرکزى و ایالات متحده آمریکا بر اهمیت استراتژیک مکزیک افزوده است.

مکزیک در قرن 16 میلادى توسط هران کورتس (Heran Cortes) کشف و تا جنگ‌هاى استقلال 21-1810 تحت تسلط اسپانیا اداره مى‌شد. جمعیت مکزیک را اکثرا نژادهاى سرخ 30%، سفید 9%، و دورگه سرخ و سفید 60% تشکیل داده‌اند. مکزیک با حدود 2،000،000 کیلومتر مربع، سیزدهمین کشور جهان از لحاظ وسعت، یازدهمین از لحاظ جمعیت، و سیزدهمین کشور از نقطه نظر G.D.P به حساب مى‌آید. این کشور داراى منابع مختلف شامل مناطق حاصل‌خیز، مناطق

تورپیکال، مناطق جنگل و بیابان مى‌باشد. اگر چه موقعیت خوب کشاورزى تنها در بخش کوچکى از کشور وجود دارد، اما با افزایش و توسعه سیستم آبیاری، مکزیک در حال حاضر در شمار 10 کشور بزرگ تولید کننده غلات به حساب مى‌آید.

سیاست
قانون اساسی، تحولات و ویژگی‌های آن

o تشکیلات حکومتی
o تقسیمات کشوری و اداری
o ساختار سیاسی
چگونگی شکل گیری اراده سیاسی
o احزاب غیرقانونی
o احزاب قانونی
گروه‌های ذینفع سندیکاها

o صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ
o سیستم انتخاباتی
o اطلاعات فردی و اجتماعی مقامات مملکتی
سیستم دفاعی
o جنگ‌های کشور

قانون اساسی، تحولات و ویژگى‌هاى آن
تشکیلات حکومتی
قوه مجره
قوه مقننه
قوه قضائیه
تقسیمات کشوری و اداری
ساختار سیاسی
قانون اساسى جدیدى که قانون اساسى 1858 را اصلاح مى‌کرد در 5 فوریه 1917 تصویب و از 1929 تا 1953 اصلاحات دیگرى در آن، به عمل آمد. طبق این قانون اساسی، مکزیک، یک جمهورى فدرال است که از 29 ایالت که هر کدام حق اداره امور محلى خود را دارند و یک منطقه فدرال که شامل شهر مکزیکو و دوازده بخش اطراف آن مى‌باشد و دو سرزمین کوئینستانارو (Quinstana Roo) و باجا کالیفرنیا (Baja California) تشکیل مى‌شود. در مکزیک، حکام، قانون‌گذاران و قضات از طرف مردم انتخاب مى‌شوند.
بین ایالات، گمرک وجود ندارد. رئیس جمهور، رؤساى سرزمین‌ها و رئیس بخش فدرال مکزیکو سیتى را انتخاب مى‌کند. حقوق افراد از جمله شامل حق راى دادن تمام اتباع بیش از 18 سال که به کار شرافتمندانه‌اى مشغولند، مى‌باشد.

به زنان حق تساوى با مردان و حق راى دادن در سال‌هاى 1952 و 1953 داده شده است. طبق قانون اساسی، قدرت در دست دولت فدرال مى‌باشد و قواى مقننه، مجریه وقضائیه از یکدیگر تفکیک شده است. حکومت‌هاى ایالتى توسط فرماندارانى که به مدت 6 سال انتخاب مى‌شوند، اداره مى‌گردد و در بعضى موارد از جمله در تدوین قوانین مالیاتى اختیار تام دارند.
قانون اساسى با تائید 3/2 اعضاى هر یک از مجلسین امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است در حال حاضر، دو سرزمین کوئینستانارو و باجا کالیفرنیا به ایالت فدرال تبدیل شده و رؤساى آنها توسط مردم و با انتخابات آزاد انتخاب مى‌گردند.
تشکیلات حکومتى

قوه مجریه
رئیس جمهور در راس قوه مجریه قرار دارد. وى از طریق آراى عمومى براى مدت 6 سال انتخاب مى‌شود. رئیس جمهور، اعضاى کابینه، دادستان کل و فرمانده ناحیه فدرال را تعیین مى‌نماید. همچنین رئیس جمهور با تصویب سنا مقامات رسمى سیاسی، افسران ارشد و رؤساى دادگاه‌هاى عالى را منصوب مى‌کند.
ضمنا حکومت‌هاى ایالتی، توسط فرماندارانى که به مدت 6 سال انتخاب مى‌شوند اداره مى‌گردد و در بعضى موارد از جمله تدوین قوانین مالیاتى اختیار تام دراند.
قوه مقننه
کنگره مکزیک، مرکب از مجلس نمایندگان و سنا مى‌باشد. اعضاى هر دو مجلس بر اساس آراى عمومى در ایالات و مناطق فدرال انتخاب مى‌شوند. اعضاى مجلس نمایندگان براى مدت سه سال انتخاب شده و به تعداد آنها بر اساس افزایش جمعیت، اضافه مى‌گردد. اعضاى سنا براى مدت شش سال انتخاب مى‌شوند و تعداد آنها دو نفر براى هر ایالت و بخش فدرال تعیین شده است که مجموعا 64 کرسى مى‌باشد.

تصویب قوانین، برقرارى مالیات، اعلام جنگ، قبول یا رد بودجه، انتخاب قضات، قبول یا رد قراردادها و معاهداتى که با کشورهاى خارجى امضا مى‌شود و تصویب انتصابات در کادر دیپلماتیک از جمله اختیارات کنگره مى‌باشد.
مجلس نمایندگان مکزیک نیز جمعا داراى 400 کرسى مى‌باشد. حزب پرى (Pri) از 1929 تاکنون همچنان اکثریت مطلق را در کنگره حفظ کرده و در تمامى انتخابات ریاست جمهورى به پیروزى رسیده است.

قوه قضائیه
سیستم قضایى مکزیک به دو بخش تقسیم شده است: یکى فدرال جهت رسیدگى به قوانین فدرال و دیگرى ایالات که به قوانین هر یک از ایالات رسیدگى مى‌کند.
قضات براى مدت شش سال به وسیله کنگره انتخاب مى‌شوند. دادگاه‌ها شامل یک دادگاه عالى با 21 قاضی، 6 دادگاه استیناف هر کدام با عضویت 3 قاضى و 47 دادگاه بخش هر کدام با عضویت یک قاضى تشکیل مى‌گردند. به موجب قانون جزاى اول ژانویه 1930، مجازات اعدام براى غیرنظامیان حذف گردید.
تقسیمات کشورى و ادارى
مکزیک، یک جمهورى فدرال است که از 31 ایالت و یک منطقه فدرال شامل شهر مکزیکو و دوازده بخش اطراف تشکیل مى‌گردد. پایتخت این کشور، مکزیکو سیتى نام دارد.

هر ایالت، داراى حکمران ایالتى و مجلس ایالتى است که توسط مردم انتخاب مى‌شوند و تمام تشکیلات ایالتى تابع دولت هر ایالت مى‌باشد. بودجه هر ایالت، توسط بودجه کل کشور تعیین مى‌شود ولى نحوه اختصاص این بودجه و چگونگى بهره‌بردارى از آن در بخش‌هاى مختلف توسط فرماندار ایالتى و مجلس ایالتى تعیین مى‌گردد.
فرماندار به منظور اداره ایالت، تشکیلات سیاسی، امنیتى تحت عنوان کابیته ایالتی تشکیل داده و هر یک از اعضاى کابینه که از سوى فرماندار انتخاب مى‌شوند، در محدوده وظایف و مسئولیت‌هاى محول شده، انجام وظیفه مى‌نمایند.
ساختار سیاسى
با توجه به اینکه بیش از 70 سال قدرت سیاسى بدون هیچ گونه تغییرى در اختیار حزب پرى است، باید محورهاى سیاسى قدرت را عمدتا در رابطه با تشکیلات این حزب مورد بحث و بررسى قرار دهد. این حزب داراى ریشه‌هاى قوى و پیچیده اجتماعى در جامعه مکزیک بوده و به دلیل اینکه د

ر اوایل سال‌‌هاى انقلاب به نام تنها حزب حامى دموکراسى در مکزیک فعالیت نموده، توانسته است یکه تاز صحنه سیاسى کشور باشد.
از طرفى ملت مکزیک که پس از سال‌ها کشتار و استعمار توسط خارجیان از انقلاب و مبارزات سخت و پیگیر خود نتیجه لازم را بدست نیاورده، به پذیرش وضعیت موجود عادت نموده است.

همین امر کمک شایانى به حاکمیت طولانى حزب مذکور نموده است.
بعلاوه، رئیس جمهور که معمولا نماینده حزب حاکم است. در راس اهرم سیاسى قدرت قرار دارد و مجلسین سنا و نمایندگان عملا قدرت‌هاى خود را در اختیار وى قرار داده‌اند. افزون بر اینها، تشکیلات پیچیده و گسترده کنفدراسیون کارگرى که از سوى دولت در مراکز اقتصادى و کارخانه‌ها بنیان‌گذارى گردیده است، توانسته است فعالیت‌هاى دولت را در بین کارگران که بخش عظیم و تعیین کننده جامعه مکزیک را تشکیل مى‌دهند، مشروع جلوه داده و اهداف حزب را تامین نماید.
چگونگى شکل گیرى اراده سیاسى

ارنستو زدیلو پنس دى لین، رئیس جمهور1994
احزاب قانونى
حزب انقلابى ادارى (Partido Revolucinario Institucional)
حزب پرى (حاکم بر مکزیک) یکى از قوى‌ترین و مهم‌ترین تشکیلات سیاسى در آمریکاى لاتین محسوب مى‌شود. این حزب به دلیل حاکمیت بیش از هفتاد ساله خود بر مکزیک، توانسته است علاوه بر تقویت تشکیلاتی، بر همه شئونات و امور جامعه مکزیک تسلط یابد و به دلیل اینکه در اوایل سال‌هاى انقلاب، تنها حزب دموکراتیک در مکزیک بوده و طى دهه‌هاى اخیر به عنوان تنها حزب میانه‌رو که از راستگرایى و چپگرایى در مواقع لزوم دورى جسته، توانسته است یکه‌تاز صحنه سیاسى کشور باقى بماند.
حزب اتحاد سوسیالیست مکزیک (Partido Socialista Unificado de Mexico)
این حزب از ائتلاف احزاب چپگرا در سال 1981 تاسى گردید و مهمترین حزب چپگراى مکزیک

محسوب مى‌شود.
اعضاى این ائتلاف عبارت‌اند از: جنبش ملى MAP، جنبش اتحاد سوسیالیست MAUS، حزب کمونیست مکزیک PCM، حزب پوئبلو مکزیک PPM، حزب انقلابى سوسیالیست PSR.
حزب اقدام ملى (Partido Accion National)
حزب اقدام ملی، حزب راستگراى دموکراتیک مکزیک بوده که در سال 1939 بنیانگذارى گردید. بر اساس آخرین آمار، این حزب داراى 600،000 نفر عضو مى‌باشد و یکى از احزاب مهم راستگ

راى مکزیک محسوب مى‌گردد.
حزب دموکرات مکزیک (Partido Democrata Mexicano)
حزب دموکرات مسیحى PPM در سال 1975 تاسیس و در حال حاضر بالغ بر 450،000 نفر عضو دارد.
حزب سوسیالیست مکزیک (Partido Mexicano Socialista)
حزب فوق از احزاب چپگراى مکزیک محسوب شده که در سال 1987 تاسیس و بالغ بر 900،000 عضو دارد.
جبهه دموکراتیک ملى (Forent Democratico Nacional)
در انتخابات ریاست جمهورى و مجلس مکزیک در سال 1988، جبهه دموکراتیک ملى با ائتلاف احزاب PMS,PARM,MAS و PPS تشکیل شده و توانست 101 نماینده از 5000 نماینده مجلس نمایندگان مکزیک را از این ائتلاف به مجلس بفرستد.
احزاب غیرقانونى
حزب سوسیال دموکرات (Partido Social Democrata)
این حزب پس از انتخابات سال 1982، رسمیت خویش را از دست داد و چندان نیز فعال نمى‌باشد.
ارتش فقرا (Ejercito de los pores)
گروه چریکى چپگراى ارتش فقرا، شاخه نظامى جهت فقرا محسوب مى‌شود که به طور غیرقانونى در مکزیک فعالیت دارد.
جبهه دموکراتیک شرقى مکزیک امیلیانو زاپاتا (Frente Democratico Oriental de Mexico Emiliano Zapata)
جبهه فوق، یک سازمان چریکى غیرقانونى مکزیک محسوب مى‌شود.
لوس تکوس (Los Tecos)
پایگاه اصلى این گروه در دانشگاه گوادالاجارا (Goadalajara) مى‌باشد. گروه فوق به عنوان گروه افراطى راست تروریست شناخته شده است.
گروه‌هاى ذینفع سندیکاها
کنفدراسیون کارگرى
کنفدراسیون کارگرى مکزیک یکى از ارگان‌هاى مهم جامعه مکزیک مى‌باشد. این سازمان کارگرى کلیه سندیکاهاى کارگران را در نقاط مختلف کشور (بجز تعداى سندیکاهاى مستقل از جمل

ه سندیکاى کارگران نفت، مخابرات، دانشگاه ملى مکزیک) تحت پوشش داده و در هر زمان مى‌تواند از کارگران به نفع یا بر علیه دولت استفاده نماید. اما همواره از این اتحادیه کارگرى به نفع دولت بهره‌بردارى گردیده است و حرکت‌هاى کارگرى مخالف دولت به طرق مختلف مهار شده است. آقاى فیدل کلاسکز که بیش از 50 سال ریاست این سندیکا را بر عهده داشته یکى از عناصر قوى حزب حاکم پرى محسوب شده و از مهمترین افرادى بود که آقاى سالیناس دگورتارى را در رسیدن به مقام ریاست جمهورى کمک نمود.
صاحبان صنایع و شرکت‌هاى بزرگ
در مکزیک، سرمایه‌داران بزرگ و صاحبان صنایع از جمله محورهاى مهم قدرت سیاسى در جامعه به حساب مى‌آیند. زیرا این افراد، علاوه بر آنکه قدرت اقتصادى کشور را در اختیار دارند، روابط بسیار نزدیکى با مقامات مهم مملکتى داشته و به این ترتیب از دو بعد سیاسى و اقتصادى سیاست‌هاى کشور صاحب نفوذ مى‌باشند.
در سال 1987 اتحاد دولت به رهبرى رئیس جمهور، و کنفدراسیون کارگرى به رهبرى فیدل کلاسکزو نمایندگان صاحبان صنایع و شرکت‌هاى بزرگ با برنامه‌ریزى حزب حاکم سبب شد تا در ظرف کمتر از 9 ماه تورم 150 الى 175 درصدى مکزیک ابتدا به 52 درصد و سپس با روى کار آمدن دولت جدید به رهبرى سالیناس دگورتارى میزان تورم مجددا کاهش و به 17% برسد و به این ترتیب احزاب مخالف از این بابت جهت بهره‌بردارى علیه حزب حاکم، خلع سالح گردیدند.
نزدیکى آقاى سالیناس با این محکورهاى قدرت سیاسى و اقتصادی، علل اصلى را براى احراز پست مقام ریاست جمهورى وى فراهم آورد. زیرا وى که وزیر برنامه و بودجه کابینه دلامادرید بود، پدرش از اعضاى مهم حزب حاکم و نیز سناتور مجلس بوده و از سوى دیگر با رئیس حزب حاکم و شرکت‌هاى بزرگ روابط بسیار نزدیکى داشت که این امر از جمله علل اعلام سالیناس به عنوان کاندیداى نهایى حزب و سپس پیروزى وى در انتخابات محوسب مى‌گردد.
سیستم انتخاباتى

بر اساس قانون اساسی، راى دادن حق وظیفه هر شهروند مکزیکى زن یا مرد بیش از 18 سال به حساب مى‌آید. هر حزب که بیش از 3000 عضو در حداقل 16 ایالت از ایالات مکزیک داشته و یا کل اعضاى آن بیش از 65 هزار نفر باشد، رسمیت مى‌یابد.
حزبى به صورت مشروط رسمیت مى‌یابد که حداقل 4 سال فعالیت داشته باشد. رسمیت مش

روط به رسمیت واقعى هنگامى تبدیل مى‌یابد که حزب 5/1% از آراى عمومى را در انتخابات کسب نماید. تمامى احزاب مى‌توانند به طور آزادانه به مطبوعات و رسانه‌هاى گروهى دسترسى داشته باشند. بر اساس سیستم انتخاباتى مکزیک، رئیس جمهور با راى اکثریت و به مدت 6 سال، اعضاى مجلس نمایندگان با راى اکثریت به مدت 3 سال، اعضاى مجلس سنا با راى اکثریت به مدت 6 سال انتخاب مى‌شوند. انتخابات عادى ریاست جمهورى در اولین، یکشنبه ماه جولاى سال انتخاباتى برگزار مى‌شود. اطلاعات فردى و اجتماعى مقامات مملکتى
با توجه به نقش، نفوذ و حاکمیت حزب پری، بسیارى از مقامات مملکتى مکزیک، اعضاى این حزب به حساب مى‌آیند. و گرایش‌هاى حزبى نسبتا شدیدى داشته و تلاش دارند تا با عملکرد خود، علاوه بر دست یافتن به محبوبیت‌هاى اجتماعى فدری، اعتبار و حیثیت حزب در میان اقشار مختلف جامعه را تحکیم بخشند. این امر در حفظ و تداوم قدرت حزب پرى بر مکزیک بسیار مؤثر بوده است. براى مثال، رئیس جمهور کنونى مکزیک آقاى کارلوس سالیناس دگورتاری، از حزب پرى بوده و از محبوبیت خاصى در میان مردم برخوردار است. به طورى که به عنوان محبوب‌ترین رئیس جمهور مکزیک شناخته شده است. نامبرده در بسیارى از مراسم ملى و مردمى مشارکت فعال داشته و با حضور در میان اقشار مختلف مردم، محبوبیت قابل توجهى براى خود و همچنین حزب حاکم پرى کسب نموده است.
رئیس جمهور مکزیک نسبت به گسترش روابط این کشور با جمهورى اسلامى ایران بسیار خوشبین بوده و دولت وى این مهم را باعلاقه‌مندى دنبال مى‌نماید. نامبرده در اظهارات رسمى خود، ضمن تاکید بر اهیمت نقش جمهورى اسلامى ایران در منطقه به عنوان یکى از مهمترین کشورهاى خاورمیانه، اظهار علاقه نموده است تا روابط بین دو کشور در زمینه‌هاى مختلف سیاسی، اقتصادى و فرهنگى گسترش یابد
سیستم دفاعى
ارتش مکزیک تحت کنترل رئیس جمهور مى‌باشد که این کنترل از طریق وزیر دفاع اعمال مى‌گردد. ارتش نقش مهمى در زندگى سیاسى کشور ندارد و از دهه 1920 به بعد، اقداماتى به منظور کنترل ارتش به وسیله غیرنظامیان توسط حزب حاکم پرى و اعمال قدرت ریاست جمهورى در انتخابات افسران عالیرتبه به عمل آمده است.

قدرت دفاعى مکزیک از حیث نظامى چندان قابل توجه نمى‌باشد و این کشور در چند سال اخیر اقدامات متعددى در راستاى مدرنیزه ساختن ارتش و قدرت دفاعى به عمل آورده است. وسایل و تجهیزات ارتش مکزیک، به طور اعم، آمریکایى است و اکثر نیازهاى تسلیحاتى این کشور از سوى ایالات متحده تامین مى‌گردد. مکزیک در هیچ پیمان نظامى عضویت ندارد.
جنگ‌هاى کشور

جنگ مکزیک با ایالات متحده آمریکا در سال 1846، سبب شد این کشور بالغ بر نیمى از خاک خود را از دست دهد. به این ترتیب هنگامى که در سال 1836 مستعمره نشین‌هاى مکزیک براى تضمین حقوق اساسى خود مبارزه مى‌کردند، مکزیک تگزاس را از دست داد. این کشور قویا با شناختن تگزاس به عنوان یک کشور مستقل مخالفت کرد و وقتى در سال 1845، آمریکا تگزاس را به کشور خود ملحق نمود با این کشور قطع رابطه کرد. پرزیدنت پولک (Polk) به ژنرال تیایلور دستور داد که از طرف جنوب به طرف ریوگرانده (Rio Grande) پیش برود.
مکزیکى‌ها این عمل را به عنوان تجاوز به خاک خود تلقى کردند و جنگ آغاز شد. مکزیک در جنگ با شکست مواجه شد. نیروهاى آمریکا، مکزیکوسیتى را اشغال کردند و بقیه کشور گرفتار هرج و مرج شد. سرانجام به موجب معاهده گوادولوپ (Guadalope) در دوم فوریه 1848، صلح برقرار شد و مکزیک نه تنها تگزاس، بلکه کالیفرنیا و نواحى وسیع فى‌مابین را به آمریکا واگذار کرد.
روابط خارجى
مبانی و اصول سیاست خارجی
o نقش کشور در سیاست خارجی
o عوامل داخلی موثر در سیاست خارجی
o نقش عوامل خارجی موثر در سیاست خارجی
روابط با بلوک‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی
o روابط مکزیک با آمریکا
o عضویت در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی
o روابط با کشورهای جهان سوم
o روابط با سازمان‌های آزادیبخش

صف آرایى سیاسى PRI
مبانى و اصول سیاست خارجى
نقش کشور در سیاست خارجی
عوامل داخلی موثر در سیاست خارجی
نقش عوامل خارجی موثر در سیاست خارجی
اصول سیاست خارجى مکزیک به طور اختصار از این قرار مى‌باشند:
– محکوم کردن استعمال قهوه قهریه و طرفدارى از حل مسالمت‌آمیز اختلافات
– عدم مداخله در امور داخلى سایر کشورها

– تساوى حقوق بین تمام ملل
– حق تعیین سرنوشت براى کلیه ملل
– منع استعمال سلاح‌هاى هسته‌اى
مکزیک با استناد به اصول فوق، تلاش نموده است روابط دوستانه و مسالمت‌آمیزى با کلیه کشورهاى جهان بویژه کشورهاى منطقه آمریکاى لاتین برقرار نماید. نزدیکى و هم‌مرزى با وابط مکزیک با آمریکا قرار گیرد. به طورى که در تحلیل و بررسى سیاست خارجى مکزیک، شناخت روابط این کشور با ایالات متحده عامل اصلى در این خصوص به شمار مى‌رود.
سیاستمداران مکزیکى از حزب قدرتمند پرى همواره از روش معتدل و محافظه‌کارانه‌اى در سیاست خارجى خود پیروى کرده‌اند و به رغم وابستگى اقتصادى و روابط نزدیک با آمریکا، سعى کرده‌اند در سیاست خارجى و داخلى خود مستقل عمل نمایند و به این دلیل مکزیک در تحریم اقتصاد

ى کوبا و جمهورى اسلامى ایران از سوى شرکا شرکت نکرد و از طریق داشتن رابطه گسترده سیاسى و اقتصادى با کوبا و نیکاراگوئه و نیز حمایت از جنبش‌هاى آزادى‌خواه، وجهه خوبى را در میان کشورهاى جهان سوم براى خود حفظ کرده است.
نقش کشور در سیاست جهانى
با توجه به موقعیت خاس مکزیک در منطقه آمریکاى لاتین، هم مرزى این کشور با آمریکا، نقش و جایگاه آن در اوضاع آمرکیاى مرکزی، برخوردار از تکنولوژى و صنعت پیشرفته، دموکراسى پرسابقه و دیرینه، روابط حسنه با کشورهاى جهان، تلاش و عضویت در سازمان‌ها و ارگان‌هاى بین‌المللى و ; مکزیک از نقش خاصى در سیاست جهانى برخوردار بوده و تلاش نموده است تا با حفظ استقلال خود، روابط مبتنى بر همکارى و درک متقابل با کشورهاى جهان برقرار نماید.
با توجه به اینکه سیاست خارجى این کشور بر اساس عدم مداخله در امور داخلى کشورها و احترام به حاکمیت ملى در تعیین سرنوشت خود استوار مى‌باشد، مکزیک هنگامى که بعضى از کشورهاى عضو O.A.S (سازمان کشورهاى آمریکایی)، روابط خود با کوبا را قطع کردند، روابط خود با این کشور را همچنان حفظ نمود.
نقش سیاست خارجى مکزیک در بحران آمریکاى مرکزى همواره به عنوان یک میانجى میانه‌رو معرفى شده است. این کشور در سال 1982، طرح صلح لوپس پورتیلوس (Lopez Portitios) را در رابطه با میانجیگرى بین کوبا، آمریکا و نیکاراگوئه ارائه نمود که از سوى ایالات متحده این طرح، رد شد.
مکزیک همچنین حمله آمریکا به پاناما را محکوم کرد و طى بیانیه‌اى که در این رابطه از سوى دولت انتشار یافت، تاکید گردید اقدامات و روش‌هاى ژنرال نوریگا در ارتباط با مواد مخدر و یا موارد دیگر، دلیل موجهى براى حمله و تجاوز نظامى به یک کشور مستقل نیست و مکزیک با توجه به توافق‌هاى بین‌الملى از جمله کنوانسیون وین و همچنین بر اساس اصول سیاست خارجى خ

ویش همواره جهت حل مشکلات، خواستار حل بحران‌ها از طریق مذاکره و راه‌هاى مسالمت‌آمیز مى‌باشد.
مکزیک در میان بسیارى از کشورهاى جهان، بخصوص کشورهاى آمریکاى لاتین از وجهه بسیار بالایى برخوردار است، در جنبش عدم تعهد نیز به عنوان ناظر شرکت و همکارى نزدیک دارد. این کشور هر چند عضو اوپک نمى‌باشد؛ اما جهت افزایش قیمت نفت در بازارهاى جهانى بسیار

تلاش نموده و سیاست‌هاى نفتى خود را با تصمیمات متخذه از سوى این سازمان هماهنگ نموده است.
عوامل داخلى مؤثر در سیاست خارجى
یکى از عوامل حائز اهمیت در گسترش روابط مکزیک با کشورها، نفت مى‌باشد. مکزیک یکى از مهمترین تولیدکنندگان نفت است. این کشور با توجه به اوضاع اقتصادى داخلی، همواره از افزایش قیمت نفت حمایت نموده و با توجه به برخوردارى مکزیک از صنایع پیشرفته پتروشیمى و استخراج و اکتشاف نفت، این امر، عامل مهمى در گسترش روابط مکزیک با کشورهاى جهان از طریق تامین نیازهاى نفتى و همچنین همکارى در خصوص سرمایه‌گذارى‌هاى مشترک، به حساب مى‌آید.

ثبات سیاسى داخلى و استمرار قدرت حزب حاکم پرى به مدت بیش از 70 سال، از یک طرف و دموکراسى و آزادى موجود در مکزیک، عامل مهم دیگر در جهت تحکیم و تقویت روابط این کشور در صحنه جهانى محسوب مى‌شود. وفادارى و طرفدارى مردم از حزب حاکم و محبوبیت رئیس جمهور و مقامات در بین مردم، سبب تقویت قدرت حزب حاکم از نقطه نظر داخلى گردیده و این امر کمک بسیار زیادى در تعمیق و گسترش روابط مکزیک با کشورهاى جهان نموده است.

 

فعالیت احزاب و سندیکاهاى کارگرى که عمدتا از جانب حاکم پیروى مى‌نمایند، نیز عامل مهم دیگر داخلى و مؤثر در سیاست‌گذارى‌هاى دولت بشمار مى‌رود. احزاب با بهره‌بردارى از مطبوعات و رسانه‌هاى گروهى و تریبون‌هاى کنگره، دیدگاه‌هاى خویش در خصوص روابط خارجى مکزیک را اعلام داشته و تلاش مى‌نمایند از این طریق و یا اعمال فشار بر دولت، نسبت به تغییر سیاست‌هاى اتخاذ شده اقدام نمایند.
وضعیت اقتصادى داخلى مکزیک و بهبود شرایط با توجه به سیاست‌ها و رفورم‌هاى دولت و دستیابى به موافقتنامه‌اى در خصوص حل مسئله بدهى‌هاى خارجی، عامل مهم دیگر و مؤثر در سیاست خارجى مکزیک محسوب مى‌گردد. این امر، تقویت و گسترش روابط تجارى و اقتصادى مکزیک با کشورها بویژه همکارى در زمینه‌هاى صنعت و انعقاد موافقت‌نامه‌هاى همکارى مشترک را به همراه داشته است.
نقش عوامل خارجى موثر در سیاست خارجى
داشتن سه هزار کیلومتر مرز مشترک با آمریکا و تاثیر و اثرات ناشى از این همجواری، عامل بسیار مهم خارجى موثر در سیاست خارجى مکزیک به شمار مى‌رود. به طورى که بررسى سیاست خارجى این کشور بدون در نظر گرفتن عامل فوق تقریبا غیرممکن مى‌باشد.

موقعیت جغرافیایى مکزیک و نزدیکى و مجاورت با کشورهاى آمریکاى مرکزی، عامل مهم دیگر در بررسى سیاست خارجى مکزیک محسوب مى‌شود که در این رابطه باید به مسئله پناهندگان این کشورهاى اعم از قانونى و غیرقانونى اشاره کرد. پناهندگانى که بیشتر از کشورهاى السالوادور، هندوراس و گواتمالا به دلیل شرایط اوضاع داخلى این کشور به سمت مکزیک سرازیر مى‌شوند.

 

مکزیک به منظور بررسى و رسیدگى به امور پناهندگان و اسکان آنها در سال 1980، کمیسیون پناهندگان (Mexican Commision for Refugee) را تاسیس و امور مربوط به آنها را به این کمیسیون واگذار کرد. بر اساس آمار منتشره، شمار پناهندگان السالوادورى به مکزیک از 70،000 نفر در سال 1982 به بیش از 120 تا 150 هزار نفر در سال 1986 افزایش یافته است. در سال 1982 حدود 40،000 پناهنده از گواتمالا به مکزیک سرازیر شده‌اند و این کشور وادار گردید در سال 1984 جهت مقابله به تنش و تشنج مرزی، اردوگاه‌هایى در ایالت کامپچه (Campeche) ایجاد و پناهندگان را اسکان دهد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 6:41 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله انواع ماشین تراش در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انواع ماشین تراش در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انواع ماشین تراش در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انواع ماشین تراش در pdf :

انواع ماشین تراش
ماشین تراش رایجترین ماشین ابزاری است که در عملیات تولید در مقیاس کوچک بکار می رود. انواع دیگر ماشین تراش نیز وجود دارد. در عملیات تولید در مقیاس متوسط بطور گسترده ای از ماشین سری تراش استفاده می شود. در این ماشین بجای پس دستگاه برجک شش گوش و چرخانی قرار دارد که به کمک پیچ جلوبر در طول بستر به حرکت در می آید. در سطوح ششگانه این برجک می توان انواع قلمها را نصب کرد ( در بعضی از برجکها در هر سطح 2 یا چند قلم نصب می شود ) و هر یک از آنها را به موقع، و با به چرخش درآوردن برجک به موقعیت مناسب آورد و تراشکاری را آغاز کرد.

ماشین تراشهای خودکار ( تک محوری و چند محوری ) برای تولید انبوه قطعات کوچک از میله های استوانه ای مناسب اند. حرکتهای مختلف در این ماشین ها به کمک بادامکهایی که به همین منظور تراشیده شده اند کنترل می شود. کلیه عملیات، از جمله تغذیه تدریجی ماده اولیه به درون گیره فشنگی، از طریق سوراخی که در محور اصلی تعبیه شده، بطور خودکار انجام می شود. فقط در هنگام تعویض میله ماده اولیه، ماشین نیازمند مراقبت است. قطعاتی از قبیل پیچهای کوچک، که باید به تعداد زیاد تولید شوند، با استفاده از این نوع ماشینها تراشیده می شوند.

ماشین داخل تراش عمودی
برای تراش قطعات سنگین، یا قطعاتی با قطر زیاد، ماشین تراش با محور افقی مناسب نیست. محور اصلی چنین ماشینهایی باید بسیار بالا برده شود، در این صورت تراشکار به آسانی نمی تواند قطعه کار و قلم را به دستگاه ببندد. از سوی دیگر بستن قطعه کار به صفحه نظام، یا بستن آن بین 2 مرغک بسیار دشوار خواهد بود. بدین سبب برای تراشیدن این نوع قطعات از ماشینی به نام داخل تراش عمودی استفاده می شود که طبق همان اصول ماشین تراش افقی قطعه کار می چرخد ( حرکت C` ) و حرکت پیشروی به طور پیوسته و خطی به قلم داده می شود. حرکت پیشروی ممکن است در امتداد عمود بر محور چرخش قطعه کار ( حرکت X )، یا به موازات آن ( حرکت Z ) نیز باشد.

در این ماشینها قلمهای تک لبه ای به کار می روند که به قلم گیرهایی شبیه قلم گیر چهار طرفه ولی بدون قابلیت تقسیم سریع، بسته می شوند. عملیات تراش معمولاً به روتراشی ( حرکت –Z )، پیشانی تراشی ( حرکت –X )، و داخل تراشی ( حرکت –Z ) محدود است. هندسه تراش و معادله هایی که در آنجا به دست آمد، برای ماشین داخل تراش عمودی نیز معتبر است.
برای بستن قطعه کار از میزی افقی و چرخان، که شیارهایی شعاعی T شکل برای جای دادن گیره ها دارد، استفاده می شود.

ماشین داخل تراش افقی
آخرین ماشین از مجموعه ماشینهایی که در آنها از قلمهای تک لبه ای استفاده می شود و حرکت اصلی چرخشی دارند و در اینجا شرح داده می شود ماشین داخل تراش افقی است. این نوع ماشین غالباً در مواردی بکار می رود که به تراشیدن سوراخ داخلی در قطعه کارهای بزرگ غیر استوانه ای نیاز است. به طور کلی وقتی گفته می شود که ماشینی عمودی یا افقی است، منظور نشان دادن امتداد محوری است که حرکت اصللی ماشین را تأمین می کند. بنابراین در ماشین داخل تراش افقی محور اصلی افقی است.

ویژگی اصلی این ماشین آن است که بر خلاف داخل تراش عمودی، در این ماشین قطعه کار در حین ماشینکاری ثابت است و حرکتهای مولد را تنها قلم انجام می دهد. متداولترین فرایند ماشینکاری که با این ماشینها انجام می شود سوراخ تراشی است. عمل سوراخ تراشی با چرخش قلم، که بر روی میله داخل تراش متصل به محور اصلی نصب شده ( حرکت C ) انجام می شود. حرکتهای ماشین ابزار، که می توان برای حرکت دادن قطعه کار از آنها استفاده کرد، صرفاً برای استقرار قطعه کار به کار می روند و معمولاً در هنگام ماشینکاری از آنها استفاده نمی شود. با استفاده از قلم کیر ویژه ای که قلم را در حین چرخش در امتداد شعاعی پیشروی می دهد، می توان پیشانی تراشی کرد.

میز کار این ماشین نیز شیارهای T شکل دارد و برای بستن قطعه کار با گیره از آنها استفاده می کنند.
معادله هاییکه قبلاً برای تعیین ضخامت براده تغییر شکل نیافته، زمان ماشینکاری و آهنگ براده برداری به دست آمد، در اینجا نیز برای سوراخ تراشی و پیشانی تراشی معتبر است.

ماشین صفحه تراش
صفحه تراش ماشین کوچکی است که حرکت اصلی در آن خطی است. قلم تک لبه ای در سر قلم که در انتهای بازو قرار دارد محکم می شود. حرکت بازو رفت و برگشتی است ( حرکت X ) که بوسیله یک سیستم محرک مکانیکی، یا سیلندر و پیستون هیدرولیکی تأمین می شود. سرعتحرکت رفت، که در حین آن عمل تراش انجام میشود، خواه با استفاده از سیستم مکانیکی و خواه با استفاده از سیستم هیدرولیکی، به مراتب از سرعت حرکت برگشت کمتر است. سرعت حرکت برگشت از آن رو بیشتر است که زمان ماشینکاری به حداقل ممکن برسد. در همه صفحه تراشها طول حرکت قابل تغییر است تا بتوان برای هر قطعه، طول حرکت مناسب را انتخاب کرد. در پایان هر حرکت برگشت، پیشروی به صورت پله ای و به کمک چرخ ضامن دار، که سبب چرخیدن، پیچ جلوبر در کشو عرضی، و در نتیجه حرکت میز می شود، انجام می گیرد.

از ماشینهای صفحه تراش بیشتر برای تراشیدن سطوح مستوی بر روی قطعات کوچک وابسته به گروههای کم تعداد استفاده می شود. برای ماشینکاری سطحی افقی ، پیشروی به طور افقی ( حرکت Y` )، و برای ماشینکاری سطحی عمودی، پیشروی به طور عمودی ( حرکت Z` ) انجام می شود.
همان طور که در شکل دیده می شود، سر قلم به قلم گیر و پایه مرکب در ماشین تراش بی شباهت نیست. سر قلم را می توان چرخاند و در مکان زاویه ای دلخواه در صفحه قائم محکم و بدین ترتیب ماشینکاری سطوح مورب را با پیشروی دستی قلم امکان پذیر ساخت. یکی از قسمتهای اصلی سر قلم صفحه تراش، جعبه زیر دنده است. قلم گیر با یک پین افقی به سر قلم لولا می شود، بنابراین می تواند حول لولا و به سمت بالا حرکت چرخشی انجام دهد. در نتیجه به سبب نیرویی که قطعه کار در حین حرکت برگشت قلم به آن وارد می کند، بلند می شود. قطعه کار معمولاً به گیره ای بسته می شود که خود از طریق شیارهای T شکل به میز متصل شده است.

زمان لازم برای تراش سطحی به پهنای b از رابطه زیر بدست می آید.
t =
که در آن nبسامد حرکتهای رفت و برگشت یا حرکتهای تراش و f آهنگ پیشروی است.
آهنگ براده برداری Z در حین عمل تراش از رابطه زیر بدست می آید.
Z = A u = f a u
که در آن u سرعت تراش و a عمق تراش است.

ماشین صفحه تراش دروازه ای
به سبب محدودیت طول حرکت و طول طره بازو در صفحه تراش معمولی تراش سطوح قطعات بزرگ با صفحه تراش دروازه ای انجام می شود با اعمال حرکت اصلی خطی به قطعه کار ( حرکت X ) و حرکت پیشروی قلم درامتداد عمود بر آن ( Y یا Z ) در صفحه تراش دروازه ای این مسأله حل می شود. حرکت اصلی معمولاً از طریق شانه و پینیون انجام می گیرد و نیروی محرک پینیون از موتور الکتریکی دور متغیر تأمین میشود.

همانند صفحه تراش معمولی قلم گیرهای صفحه تراش دروازه ای نیز جعبه زیر رنده دارند و مانع تداخل بین قلم و قطعه کار در حین حرکت برگشت شود حرکت پیشروی در این ماشینها پله ای است.
قطعه کار با استفاده از گیره روی شیارهای T شکل میز بسته می شود زمان ماشینکاری آهنگ براده برداری و ضخامت براده تغییر شکل نیافته را می توان از معادله های نظیر برای صفحه تراش معمولی بدست آورد صفحه تراش دروازه ای آخرین ماشین از گروه ماشینهای با قلم تک لبه ای است که در اینجا شرح داده شد.

ماشینهایی که در آنها قلم های چند لبه ای بکار می رود
قلم های چند لبه ای
از رایج ترین قلم های چند لبه ای می توان مته، برقو، تیغه فرز و قلم خان کشی را نام برد که در ادامه مطلب به همراه ماشینهایی که این قلم ها اغلب روی آنها بکار می روند معرفی می شوند.

ماشین مته
ماشین مته تنها عملیاتی را می تواند انجام دهد که در آنها قلم حرکت چرخشی داشته باشد و در امتداد محور چرخش خود پیشروی کند قطعه کار در حین تراش همواره ساکن است در بسیاری از ماشینهای مته حرکت پیشروی قلم با راه اندازی دستی اهرمی که در سمت راست کله گی قرار دارد انجام می شود میز کار و کله گی را می توان روی ستون حرکت داد و در محل مناسب محکم کرد و بدین ترتیب قطعات با ارتفاعات مختلف را برای ماشین کاری به ماشین بست معمول ترین عملی که با این ماشین انجام می شود مته کردن و تولید سطح استوانه ای داخلی با قلمی است که مته مارپیچ نامیده می شود.
این قلم دو لبه برنده دارد که هر یک به سهم خود در برداشت براده شرکت می کنند پس پیشروی به ازای هر دندانه ( عمقی از ماده که بوسیله از یک دندانه برداشته و به موازات امتداد حرکت پیشروی اندازه گیری می شود ) همان ( درگیری پیش ) است که با نصف f برابر است.

a = sin k
که در آن k زاویه لبه برنده اصلی است.
زمان ماشینکاری t از معادله زیر بدست می آید.
t =
بدیهی است که سرعت تراش در دو نوک جانبی مته حداکثر و در نوک میانی مته که بصورت لبه یک اسکنه کوتاه است صفر است . نقش این لبه اسکنه ای که در ایجاد سوراخی جدید در قطعه کار این استکه با پس زدن ماده به سمت لبه های برنده راه مته را در داخل قطعه کار باز می کند شرایط مناسب تراش در این ناحیه اثری بر کیفیت سطح ماشین کاری شده ندارد بلکه لبه های برنده فرعی در این امر دخبل اند براده حاصل که به صورت مارپیچ در می آیند از درون شیارهای مته به خارج حمل می شود.

مته های مارپیچ معمولاً برای ایجاد سوراخهایی به طول کمتر از 5 برابر قطر خود مناسب اند گرچه باید اضافه کرد که مته های مخصوصی نیز یافت می شود که در ماشینهای ویژه برای مته کردن سوراخهای عمیق تر بکار می روند و از شرح آنها در اینجا خودداری می کنیم.
قطعه کار را معمولاً در گیره ای قرار می دهند و سپس گیره را با پیچ و مهره به میز متصل می کنند اما معمولاً برای ایجاد سوراخ هر محور سوراخی در قطعه استوانه ای از ماشین تراش استفاده می کند بدین منظور مته مارپیچ را در پس دستگاه بجای مرغک جا می زنند یا از دستگاه مخصوصی برای بستن مته استفاده می کنند که خود روی حماله نصب میشود.

مته مارپیچهای بزرگ معمولاً تنه ای مخروطی دارند که درون ماده گی مخروطی مناسبی که در انتهای محور اصلی ماشین قرار دارد جا می خورد برای جلوگیری از لغزش بین این سطوح مخروطی از زبانه ای در انتهای تنه استفاده می شود که درون شیاری مناسب در انتهای قسمت مخروطی ماده گی قرار می گیرد برای آزاد کردن مته از درون شیاری مناسب به انتهای گوه ای که بدین منظ.ر ساخته شده است ضربه ای وارد شود.

مته مارپیچهای کوچک تنه استوانه ای دارند و به کمک سه نظامی که به سه نظام مته های دستی بی شباهت نیست به محور ماشین متصل می شوند این سه نظام تنه مخروطی دارد تا بتوان آنرا در ماده گی روی محور اصلی ماشین مته یا پس دستگاه ماشین تراش جا زدو استوار کرد.
عمل خزینه زنی برای ایجاد خزینه ماده گی مخروطی به عمق کم که در انتها آزادی دارد با مته مرغک انجام می شود. از این ماده گی مخروطی می توان برای استقرار نوک مرغک در ماشین تراش یا به منزله راهنمایی برای مته مارپیچ و جلوگیری از سرگردانی نوک میانی آن در آغاز تراش استفاده کرد. برقوزنی به منظور پرداختکاری سوراخی که قبلاً ایجاد شده است انجام می شود.

برقو شبیه مته است ولی شیارهایی مستقیم دارد و مقدار لبه های برنده آن نیز بیشتراست منظور اصلی از این عمل براده برداری سنگین نیست بلکه تنها هدف آن افزایش دقت و صافی سطح ماشین کاری شده سوراخ از طریق برداشتن اندکی از ماده قطعه کار است.
پیشانی تراشی موضعی برای ایجاد فرورفتگی دایره ای و مسطح حول یک سوراخ و در صفحه عمود برمحور سوراخ انجام می شود، سطح حاصل نشیمن گاه خوبی برای واشر و مهره است. کله گی و موتور این ماشین ها در طول بازویی که خود در صفحه افقی می گردد حرکت کشویی دارد و بدین ترتیب سطح بزرگی را پوشش می دهد این ماشینها به ویژه در مواردی که باید سوراخهای متعددی در یک قطعه کار سنگین ایجاد کرد بسیار مناسب اند.

ماشین فرز افقی
ماشین های فرز در دو نوع مهم ساخته می شود. افقی و عمودی همانطور که قبلاً نیز گفته شد صفتهای افقی و عمودی امتداد محور اصلی ماشین را مشخص می کند. در ماشین فرز افقی تیغه فرز به محوری افقی که خود به کمک محور اصلی به چرخش در می آید بسته می شود بنابراین قلم می چرخد و کار بصورت پیوسته پیشروی می کند.

ساده ترین عمل ماشینکاری در این ماشینها فرزکاری با تیغه غلطکی است که برای تولید سطح افقی روی قطعه کار انجام می شود.
اگر جهت تیغه غلطکی معکوس می شد قلم به صعود روی قطعه کار تمایل می یافت بدین سبب این نوع فرز کاری با تیغه غلطکی را فرزکاری صعودی می نامند. شواهد حاکی از آن است که در فرزکاری صعودی نسبت به فرزکاری معمولی با تیغه غلطکی به نیرو و توان کمتری نیاز است و بنابراین به آن ترجیح داده می شود اما فرزکاری صعودی مستلزم صلابت ماشین و وسایل نگاه دارنده قلم و قطعه کار است.

آهنگ پیش روی f که معادل مقدار پیشروی قطعه کار به ازای یک دور چرخش تیغه است با معادله زیر بیان می شود.
F=
که در آن u سرعت پیشروی قطعه کار و بسامد چرخش تیغه فرز است. ( درگیری پیش ) که معدل ضخامت براده ای است که با یک دندانه برداشته می شود و به موازات امتداد حرکت پیش روی اندازه گیری می شود برابر است با f/N، که Nتعداد دندانه های تیغه فرز است.

ماشین فرز عمودی
با استفاده از ماشین فرز عمودی انواع مختلف عملیات ماشین کاری سطوح افقی عمودی یا مورب انجام می شود همانطور که از نام این ماشین بر می آید محور اصلی آن عمودی است.
قطعه کار را می توان در یکی از سه امتداد زیر پیشروی کرد:
1- در امتداد محور عمودی ( حرکت Z ) با بالا و پایین بردن زانو
2- در امتداد محور افقی ( حرکت Y ) با حرکت دادن زین روی زانو
3- درامتداد محور افقی ( حرکت X ) با حرکت دادن میز روی زین

در ماشین های بزرگ زین مستقیماً روی بستر سوار می شود و حرکت نسبی بین قلم و قطعه کار در امتداد محور عمودی با حرکت دادن کله گی در طول ستون ( حرکت Z ) تأمین می شود این نوع ماشین ها را ماشین های فرز عمودی بستر دار می داند.
در تخمین زمان ماشین کاری t باید برای حرکت نسبی اضافه بین قلم و قطعه کار اضافه مجازی در نظر گرفت.
تیغه فرزهایی که در ماشین های عمودی بکار می روند معمولاً یا سوراخی در میان دارند و یا دارای تنه استوانه ای اند.
آن دسته از تبغه ها که سوراخ دارند به میله فرزی متنصل می شوند که خود بوسیله میله کششی به درون ماده گی واقع در محور اصلی کشیده و به آن متصل می شود.

آن دسته از تیغه هایی که تنه استئانه ای دارند به کمک سه نظام یا از طریق پیچی که بر قسمت ماشین کاری شده تنه فشار وارد می آورد به محور اصلی بسته می شوند.
در این نوع ماشین نیز قطعه کار را با استفاده از یا شکاف های T شکل به میز کار می بندند.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 6:39 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf دارای 42 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf :

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf شامل 42 اسلاید است و برای دانشجویان روانشناسی در درس

روانشناسی پویایی گروه کاربرد دارد . در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf
فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید

جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

پژوهشهای نظری و کاربردی گروه

تعریف

از نظر استوارت ازکمپ: روانشناسی کاربردی را به عنوان کاربرد روشها،نظریه ها، اصول یا یافته های

پژوهشی روانشناسی اجتماعی در درک یا حل مشکلات اجتماعی تعریف می کند.

اهداف روانشناسی و فرآیند گروهی

) مشخص کردن اصول کلی ناظر بر رفتار،باتوجه به تفاوتهای فردی و شرایط محیطی
) تاثیر عوامل ارثی و محیطی بطور جداگانه یا متقابل در ایجاد رفتار

) روشن کردن نیازها و امکانات افراد از نظر رشد بدنی،هیجانی،اجتماعی،عقلی و فکری
) معین کردن حدود،مسیر رشد و پیشرفت و انواع استعدادهای ذاتی و اکتسابی افراد

زمینه های نظری پژوهش

داچ و کراس: نظریه قالبی است که از آن بهره می گیریم تا جهان مشاهده را بفهمیم،آن را شرح دهیم،پیش بینی کنیم و بر آن اثر بگذاریم.

و ....

 

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه در pdf
فهرست مطالب

تعریف

اهداف روانشناسی و فرآیند گروهی

زمینه های نظری پژوهش

انواع نظریه

سوابق تجربی و زمینه های کاربردی

پایان

 

عنوان : پژوهشهای نظری و کاربردی گروه

فرمت : پاورپوینت

حجم : 5.05 مگابایت

تعداد صفحات : 42

 

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 6:38 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گردشگری روستایی و توسعه پایدار در pdf :

چکیده :

امروزه گردشگری پایدار در بسیاری از کشورها ، به منزله نمادی از هویت فرهنگی و یکی از بخشهای مهم اقتصادی محسوب می گردد . سیاستگذاران توسعه در کشورهای جهان ، گردشگری را روشی مطمئن با چشم انداز روشن برای توسعه پایدار معرفی کرده اند . گردشگری روستایی به عنوان یکی از زیر بخشهای گردشگری ، علاوه بر حفظ ارزشها و باورها ، با ایجاد فرصتهای شغلی و کسب درآمد محلی و توسعه ساختارهای زیر بنایی امکان توسعه پایدار و یکپارچه روستایی را فراهم می سازد که می تواند نقش مهمی در کاهش فشارهای روحی و روانی شهرها و جلوگیری از مهاجرتهای بی رویه روستائیان به شهرها ایفا کند . از اینرو برنامه ریزی در جهت گسترش گردشگری بر پایه توسعه پایدار اقتصادی ، در راستای رشد و تعالی جامعه روستایی موثر می باشد . حال سوال این است که پتانسیل های توسعه گردشگری روستایی کدامند ؟ چه راهبردها و راهکارهایی جهت توسعه گردشگری که منجر به توسعه روستای سیمین ابرو می شود ، وجود دارد ؟ به این منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایی ، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت و ضعف ، به ارائه استراتژی و راهبرد در گردشگری در روستای مورد نظر پرداخته است .

کلمات کلیدی :

توسعه روستایی ، گردشگری روستایی ، گردشگری پایدار ، توسعه اقتصادی .

1

اولین همایش ملی سلامت ،محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
11 و 12 اسفند 1389

مقدمه :

روستا به عنوان یک مکان اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ، زیستگاه جماعتی از مردم در خارج از محدوده شهرهاست که دارای هویت تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگی مخصوص به خود می باشد . (شهبازی (1384

برخورداری بافت و معماری روستایی از زیبایی اکولوژیکی ، استفاده از مصالح بومی ، هماهنگی با شرایط محیطی در استقرار بافت و ساخت و ساز مسکن ، قرار گرفتن روستاها در بستر طبیعی و برخورداری از مناظر و چشم اندازهای طبیعی ، مهمترین امتیازهای روستا محسوب می شود . (سرتیپی پور (1388 این خاصیتهای محلی و جاذبه های سنتی ، زمینه مورد علاقه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی محسوب می گردد .

گردشگری :

توریسم واژه ای فرانسوی و از ریشه تور است . تور در زبان فرانسه معنای پیمودن و گردش کردن است که معنای فارسی آن گردشگری می باشد . (نوروزی- بقایی (1384 گردشگری ، پدیده ای است کهن که در جوامع انسانی وجود داشته و طی مراحل مختلف تاریخی ، به موضع اقتصادی ، اجتماعی و صنعتی کنونی رسیده است . (کارگر(1386

گردشگری در نیمه دوم قرن 18 میلادی با گسترش شهرنشینی ، ارتقاء وسایل حمل و نقل ، گسترش خطوط راه آهن ، توسعه خطوط هوایی از سال 1345 به بعد ، تغییرات اجتماعی ، افزایش طبقه میانی اجتماع و اوقات فراغت بیشتر ، توسعه یافت . سیر و سیاحت در ایران از دیرباز رونق داشته است . آمد و شد خاور شناسان ، وجود کاروانسراها ، چاپارخانه های قدیمی و راههای گسترده در دوره هخامنشیان دلیلی بر این مدعاست . (جهانیان (1388

گردشگری ( توریسم ) روستایی :

کمیسیون جامعه اروپا در سال 1986 ، توریسم روستایی را اینطور تعریف می کند : توریسم روستایی تنها شامل گردشگری کشاورزی نیست ، بلکه همه فعالیتهای گردشگری در مناطق روستایی را شامل می شود . توریسم روستایی یک اصطلاح جامعی است که در بر دارنده مفاهیم گوناگونی مانند گردشگری در طبیعت ( اکوتوریسم ) ، گردشگری کشاورزی ( اگرو توریسم ) ، گردشگری تاریخی ، فرهنگی ، هنری و ; می باشد . به دلیل اشکال متعدد و متنوع ، ارائه تعریفی جامع و کامل از آن دشوار است

. بخش عمده ای از صنعت توریسم را گردشگری روستایی تشکیل می دهد که سهم عمده ای در اقتصاد مناطق روستایی دارد و

2

اولین همایش ملی سلامت ،محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
11 و 12 اسفند 1389

منبع مهمی برای اشتغال نیروی غیر ماهر و کسانی که کارهای پاره وقت را ترجیح می دهند ، به ویژه زنان و مهاجران فقیر روستایی می باشد که می تواند به طور قابل توجهی به توانمند سازی زنان و کاهش فقر آنها کمک کند . این اشتغال می تواند در بخشهای مرتبط با گردشگری مانند : صنایع دستی ، خدمات اقامتی و رفاهی و کشاورزی انجام شود . (منشی زاده (1382

جاذبه های توریسم روستایی :

مهمترین و اصلی ترین جاذبه گردشگری روستایی بطور سنتی ، خود روستا می باشد . (منشی زاده (1382

عواملی که باعث جذب گردشگران به روستاها می شوند ، عبارتند از : شرایط طبیعی و مورفولوژیکی ، شیوه زندگی ، آداب و رسوم فرهنگی ، صنایع دستی و محلی ، جاذبه های بکر پیرامونی ، حیوانات اهلی و بومی ، حیات وحش و حیوانات غیر اهلی ، گیاهان خاص و کمیاب (گیاهان دارویی) ، آثار تاریخی و باستانی ، غذاهای محلی و سنتی ، فعالیتهای ورزشی (آبی ، هوایی , زمینی) . (بقایی- نوروزی (1384

یکی از جاذبه های مهم روستا معماری بومی و منظر مرموز آن است . از مهمترین عواملی که در شکل گیری منظر و ایجاد جاذبه برای روستاها موثرند ، عبارتند از :

– ترکیب مناسب و هماهنگی منظر سخت ( بخشهای مصنوع مانند خانه ها ، کوچه ها و ; ) با منظر نرم ( بستر طبیعی و پوشش گیاهی منطقه )

– هماهنگی و شباهت ساختمانهای روستا که در عین تنوع و تفاوت ، تابلوی موزونی را تصویر می کنند .

– استفاده از مصالح بوم آورد و قدرت ابتکار سازندگان ابنیه در به کارگیری این مصالح .

– بافت ارگانیک روستاها و تنوع پرسپکتیو برای عابرین در معابر پیچ در پیچ و گاه شیب دار .

– استفاده از ابعاد و مقیاس انسانی که در معماری روستایی به بهترین وجه دیده می شود .

– عدم وجود عنصر بیهوده و لغو در معماری روستایی و استفاده بهینه از هر چیز که در دسترس باشد .

– وجود تقارن و نظم هندسی در نما و حجم که هم در صحن و هم در نمای ساختمانها حک شده است .

3

اولین همایش ملی سلامت ،محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
11 و 12 اسفند 1389

تاریخچه گردشگری روستایی در جهان :

گردشگری پدیده ای است کهن که از دیر باز در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج طی مراحل مختلف تاریخی به موضوعی فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و اکولوژیکی کنونی خود رسیده است . (رضوانی (1384 واژه گردشگری به قدمت تمدن می باشد . بررسی تاریخچه مزبور گویای این است که گردشگری همیشه با تجربه خوشایند همراه نبوده است . مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت می کردند که بتوانند غذا به دست آورند ، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری است نقل مکان کنند . با افزایش مهارت و کسب فنون ، از دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تبادل کالا مسافرت می کرد . (فرجی (1381

شروع بازدید از جوامع روستایی توسط شهروندان سایر مناطق جهان ، چندان مشخص نیست و می توان حدس زد که از زمان شکل گیری شهرها و گسترش تمدنهای بشری ، انسان به دلیل روابط اقتصادی و اجتماعی به انگیزه های مختلف ، همیشه در طول تاریخ ، گردشگری را تجربه کرده است . (شریف زاده (1381

در ایران سابقه گذران اوقات فراغت و تفریحات به زمان قاجاریه باز می گردد که خاص شاهان و طبقه دربار بود . اما در زمان حکومت پهلوی رشد بیشتری یافت . با این وجود شناسایی منابع گردشگری با تاخیر زیادی روبرو شد . اولین اقدام نظام یافته در تهیه فهرست منابع گرشگری ایران ، به عنوان بخشی از طرح جامع گردشگری توسط شرکت توریست کانسالت انجام شد و در گزارش فنی تحت عنوان ” فهرست منابع موجود جهانگردی ، خط مشی ، الویت ها و تسهیلات ” در سال 1353 ارائه گردید .

گسترش شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به نقاط شهری از یک طرف و افزایش درآمد سرانه از سوی دیگر ، زمینه های اجتماعی و اقتصادی گردشگری داخلی نیز فراهم گردید . بدین ترتیب گردشگری در مناطق روستایی شکل گرفت و احداث خانه های دوم (ییلاقی) در مناطق خوش آب و هوای روستایی اطراف شهرهای بزرگ ، به خصوص پایتخت رونق گرفت . این روند با پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از مدتی توقف ، رشد چشمگیری داشت و علاوه بر حومه پایتخت ، در حال حاضر دره های دامنه جنوبی البرز از سمنان تا طالقان و شمال استان قزوین را در برگرفته است . دره های شمالی رشته کوه های البرز ، مناطق ساحلی دریای خزر در گلستان ، مازندران و گیلان ، دامنه های کوه های زاگرس در استان اصفهان ، اطراف سهند در آذربایجان شرقی ، اطراف قلعه شیر کوه در استان یزد و دره های ارتفاعات شمال خراسان ، در حوزه توسعه خانه های دوم قرار دارند .

4

اولین همایش ملی سلامت ،محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
11 و 12 اسفند 1389

گردشگری روستایی در ایران و همدان :

کشور ایران از نظر منابع طبیعی جزء 10 کشور برتر دنیا می باشد که می تواند از ثمرات گردشگری درکاهش مشکلات بیکاری و درآمد اقتصادی استفاده کند . اما با توجه به آمارهای موجود ایران ، از این فرصت بهره کافی را نبرده است . به طوریکه تنها در میان کشورهای اسلامی رتبه دهم را داراست . (ابوالحسنی نژاد (1382 روستاهایی که در استان همدان واقع هستند و دارای جاذبه های گردشگری می باشند شامل روستای سیمین ابرو ، ورکانه ، خاکو ، حبشی و علیصدر می باشد .

جایگاه تاریخی همدان : همدان ، اولین پایتخت نخستین تشکیلات حکومتی در ایران بوده که آنرا هگمتانه می نامیدند . آثار مکشوفه از تپه باستانی هگمتانه ، کتیبه های گنج نامه و غار علیصدر و سرابها ، طبیعت بکر و ; آثاری از آن زمان می باشند . این آثار موجب شد تا در جلسه مورخ 1370/2/2 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ، همدان به عنوان یکی از شش شهر تاریخی- فرهنگی کشور شناخته شود . کاوشهای باستان شناسی انجام شده در تپه گیان نهاوند ، وجود تپه باستانی باباکمال و مهاجرت حیقوق پیامبر به تویسرکان ( حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح ) نیز حاکی از قدمت این شهر است .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 6:37 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf دارای 44 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf :

پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf ،در حجم 44 اسلاید قابل ویرایش، همراه با یک هدیه ویژه.

بخشی از متن:
هندل آباد یکی از روستاهای دهستان کنویست که دربخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی واقع شده است و در فاصله ی سی و دو کیلو متری شمال شرقی شهر مشهد قرار دارد.
بر اساس مصاحبه حضوری با اهالی روستا دارای قدمتی چند ساله است حدود پانصد سال پیش سه طایفه به نامهای کولی ها چولی ها و هندو ها که اصلیت آنها هراتی بوده اند به این روستا کوچ می کنند و در اطراف چشمه که پلیون نام دارد ساکن می شوند بین این سه طایفه از قبل از ورود به این مکان اختلاف وجود داشته است که هر از چند گاهی بین آنها نزاع دسته جمعی رخ می داده است .
این مکان به خاطر تعداد زیاد هندوها نسبت به سایر طایفه ها اسم هندو آباد به خود میگیرد بعد از مدتی بین سه طایفه صلح برقرار شده واسم هندوآباد به همدل آباد تغییر می یابد ولی به دلیل اختلاف مجدد بین آنها و تعداد زیاد طیف هندوها روستا به هندل آباد معروف میشود.
و...

پاورپوینت روستای هندل آباد در pdf
فهرست مطالب:
فصل اول:فصل طبیعی
موقعیت جغرافیای
تاریخچه و وجه تسمیه
منابع آبی
کاربری اراضی
توپوگرافی
پوشش گیاهی
زمین شناسی
اقلیم شامل :
دما
رطوبت
بارندگی
فصل دوم:فصل جمعیت
جمعیت نسبی
نسبت جنسی
بار تکفل
میزان شاغلی
میزان سواد
میزان مهاجرت
فصل سوم:فصل اقتصادی
کشاورزی دامداری صنعتی
زراعت باغداری صیفی جات:کشاورزی شامل
دام کوچک و بزرگ :دامداری شامل
چند رأس و درآمد
صنایع دستی : صنعتی شامل
قالی بافی و درامد
صنایع ساخت و ساز و درآمد
فصل چهارم:فصل خدمات
خدمات زیر بنای و رو بنای
خدمات اساسی آب برق گاز:زیر بنای شامل
خدمات امکاناتی و تجارتی: رو بنای شامل
فصل پنجم:فصل طراحی
طراحی برای کمبودهای روستا

این فایل با فرمت پاورپوینت در 44 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:
فایل WORD آشنای باچند روستای آذربایجان شرقی(19صفحه)

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ